غذاهای کاهش دهنده استرس
غذاهای کاهش دهنده استرس

غذاهای کاهش دهنده استرس

غذاهای کاهش دهنده استرس

استرس مشکلی شایع برای همه مردم است. استرس اختلالی است که با نگرانی و تحریک پذیری بیش از حد همراه است که غالبا به علت عدم سلامت مغز است. حتی گاهی برای کنترل استرس به دارودرمانی نیاز می‌شود.
به جز دارودرمانی, راه های دیگری نیز برای کنترل و کاهش استرس وجود دارد؛ مانند فعالیت بدنی و تحرک, تنفس عمیق و رژیم غذایی.

غذاهایی وجود دارند که با افزایش قوای ذهنی موجب کاهش علائم استرس می‌شوند.

۱٫اولین غذای کاهنده استرس ماهی است.ماهی سرشار از مواد مغذی برای مغز است. ویتامین D , اسید چرب امگا-۳ برای مغز دوست داشتنی هستند. اسید چرب امگا-۳ میزان نوروترنسمیترهای مغزی ( دوپامین و سروتونین ) را تنظیم می کند که همین امر موجب آرامش و کاهش استرس است.
همچنین امگا-۳ در کاهش التهاب وآسیب به سلول های مغزی که باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شوند, موثر است.
ویتامین دی ماهی نیز موجب افزایش سطح نوروترنسمیترهای آرامش در مغز است.

۲٫بابونه یکی از گیاهان دارویی برای کاهش استرس است. بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که در کاهش التهاب مغز موثر است.

۳٫ زردچوبه ادویه ای محبوب و پرخاصیت که ترکیب اصلی و فعال آن به نام کورکومین خواص ضد التهابی بی نظیری دارد. خاصیت ضد التهابی این ترکیب در کاهش استرس موثر است.

 

 

غذاهای کاهش دهنده استرس
غذاهای کاهش دهنده استرس

 

 

 

۴٫شکلات تلخ نیز از دیگر خوراکی هایی است که در کاهش اضطراب موثر است. این ماده غذایی نیز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی مانند فلاوون ها است که اثرات سلامتی برای مغز دارد.

۵٫ماست غذایی پروتئینی , حاوی پروبیوتیک که جنبه های مثبت آن برای سلامت مغز در تحقیقات مشاهده شده است.

۶٫چای سبز نیز مانند خوراکی های ذکر شده حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که برای کاهش اضطراب موثر است.

از دیگر خوراکی های موثر در کاهش استرس عبارتند از تخم مرغ, آووکادو,بادام, منابع ویتامین ث مانند مرکبات, فلفل دلمه ای و کیوی.

البته توجه داشته باشید که اصلاح سبک زندگی به همراه مصرف این مواد غذایی در کاهش استرس موثر است و مصرف تنها یک ماده غذایی به صورت تک بعدی نمی تواند تاثیر چندانی در کاهش استرس داشته باشد.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *