غذاهای مناسب برای آرتریت - این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!
غذاهای مناسب برای آرتریت - این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!

غذاهای مناسب برای آرتریت – این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!

 غذاهای مناسب برای آرتریت – این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!

غذاهای مناسب برای آرتریت

آرتریت به معنای التهاب در مفاصل است . آرتریت انواع مختلفی دارد و مفصل های مختلف را درگیر می کند . از شایع ترین التهاب مفاصل , التهاب در مفصل زانو , آرنج , لگن , پا و انگشتان است .
داروهای مختلف ضد التهابی و ضد درد وجود دارد در بهترین حالت تنها ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد و حتی ممکن است عوارض جانبی برای فرد داشته باشد . برخی از داروهای آرتریت باعث افزایش خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی , و یا مشکلات گوارشی می شوند . برای درمان آرتریت بهترین راه رژیم غذایی صحیح و سالم است .

 

غذاهای مضر برای آرتریت

گلوتن و گندم – این غذاها باعث ایجاد التهاب و آرتریت هستند . آلرژی و حساسیت به گلوتن و گندم باعث بروز پاسخ ایمنی می شوند که اولین محلی در معرض پاسخ ایمنی , مفاصل می باشند . حتی اگر به گندم و گلوتن حساسیت ندارید گندم را در حد اعتدال مصرف کنید زیرا نفوذپذیری روده را افزایش می دهد . در مطالعات بسیاری مشاهده شده است که رابطه مستقیمی بین سندرم روده چکه کن با ابتلا به آرتریت وجود دارد . در این بیماری روده به خوبی کار نمی کند و سموم , باکتری و مواد زائد غذا از روده عبور کرده و وارد جریان خون می شوند . سلول های ایمنی به این مواد زائد متصل می شوند و کمپلکس تشکیل می دهند . متاسفانه این کمپلکس ها در مفاصل تجمع کرده و باعث ایجاد التهاب و درد در مفاصل می شوند .

شیر و لبنیات – شیر و هر محصولی که حاوی شیر است به اندازه گلوتن برای افراد مبتلا به آرتریت مضر است . پروتئین شیر که کازئین نام دارد باعث ایجاد سندرم روده چکه کن می شود . به همین دلیل در این افراد بهتر است محصولات لبنی به صورت محدود مصرف شود .

برخی سبزیجات – گوجه فرنگی , بادنجان , فلفل و سیب زمینی حاوی ترکیب آلکالوئیدی به نام ” سولانین ” می باشند که باعث افزایش درد در افراد مبتلا به آرتریت می گردد . برای کاهش درد و التهاب بهتر است به مقدار بسیار کم از این سبزیجات استفاده کنید .

شکر و قند – شکر باعث افزایش ایجاد التهاب در بدن می شود . شکر باعث تحریک سلول های ایمنی و افزایش تولید مارکرهای التهابی می شود . افزایش میزان مارکرهای التهابی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان , دیابت و افسردگی می گردد .

مرکبات – به طور کلی مرکبات میوه های بسیار مغذی و مفید می باشند. اما مصرف آن ها در افراد مبتلا به آرتریت باعث افزایش درد می شود .

 

 غذاهای مناسب برای آرتریت - این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!
غذاهای مناسب برای آرتریت – این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!

غذاهای مناسب برای آرتریت

کلم – خانواده کلم موجب کاهش درد و التهاب در این افراد است . کلم ادرار آور است و باعث تقویت عملکرد کلیه ها برای دفع اسید اوریک می شود .

زنجبیل – زنجبیل ادویه بسیار گرمی است که موجب بهبود گردش خون می شود . این ادویه برای افرادی که از دردهای مزمن آرتریت به ویژه در فصل سرما رنج می برند بسیار مفید است .

غذاهای حاوی گوگرد – گوگرد باعث تقویت مفاصل است . همچنین از املاح موردنیاز کبد برای سم زدایی می باشد . گل کلم , بروکلی , کلم پیچ , تخم مرغ , سیر و پیاز از منابع غنی از گوگرد می باشند .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *