عوارض چاقی در کودکان
عوارض چاقی در کودکان

عوارض چاقی در کودکان

عوارض چاقی در کودکان

عوارض چاقی در کودکان | چاقی دوران کودکی , مسئله سلامتی جهانی !

چاقی کودکان در گذشته تنها مشکل جوامع پیرفته بود در حالی که امروزه یکی از مشکلات سلامتی نگران کننده تقریبا تمام کشورها , چاقی در سنین پایین است .

طبق آمار در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) , ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال , مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی در سراسر دنیا وجود داشته است . و متاسفانه این رقم در حال افزایش می باشد .

خبر بد آن که این کودکان با اضافه وزن وارد سنین بزرگسالی می شوند و به ندرت وزن کم میکنند . هر چه سال های ابتلای فرد به چاقی و اضافه وزن بیشتر باشد , مشکلات سلامتی بیشتری گریبان گیر او خواهد شد .
بیشتر افراد به دلیل پیروی از سبک زندگی غلط و رژیم غذایی ناسالم در دهه ۴۰ و یا ۵۰ سالگی عمر خود دچار پرفشاری خون و چربی خون بالا می شود . که این ها از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی , سکته و بیماری های کلیوی می باشند . حال اگر کودک در ۸ سالگی دچار پرفشاری خون و چربی خون بالا شود , در سنین پایین تر دچار بیماری های ذکر شده خواهد شد . که ابتلا به بیماری هایی از این قبیل باعث کاهش کیفیت و کمیت زندگی او می شود .

عوارض چاقی در کودکان
عوارض چاقی در کودکان

اصلی ترین نقش را در کنترل وزن کودک , مادر و پدر ایفا می کنند . مادر و پدر با اصلاح سبک زندگی , حذف عادات غذایی غلط و پیروی از رژیم غذایی سالم و متنوع می توانند مانع از چاقی کودکان خود شوند .

به طور مثال حذف کامل اسنک های صنعتی که حاوی مقادیر بالایی کالری , چربی های مضر و نمک می باشند و جایگزینی میوه های خشک , انجیر , خرما , مویز , مغزهای خام به کنترل وزن و عدم چاقی کمک شایانی دارد .

از دیگر عادات غلط رایج عدم فعالیت بدنی کافی کودک است . متاسفانه امروزه کودکان تنها در منزل و با بازی های کامپیوتری که همگی به صورت نشسته و بدون تحرک است , اوقات فراغت خود را می گذرانند . پیشنهاد می شود والدین رفتن به پارک , پیاده روی , بازی های دسته جمعی خانوادگی را جایگزین بازی های کامپیوتری کنند . تا علاوه بر کنترل وزن کودک , موجب بهبود روابط خانوادگی و صمیمیت نیز شود .

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

زیانهای چاقی

زیانهای چاقی

زیانهای چاقی | قاتلی به نام چاقی بیماری چاقی اختلالی در سیستم متابولیک بدن است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *