عوارض قند بالا بر کلیه ها
عوارض قند بالا بر کلیه ها

عوارض قند بالا بر کلیه ها

عوارض قند بالا بر کلیه ها

عوارض قند بالا | دیابتی ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلیوی می باشند !

قریب به یک سوم مبتلایان به دیابت دچار اختلالات کلیوی نیز می شوند .وظیفه اصلی کلیه های شما دفع مواد زائد و آب اضافی از جریان خون , که به ادرار ترشح می شود , می باشد . کلیه ها مجموعه ای از لوله ها و عروق خونی می باشند که “نفرون” نام دارند . به اختلالات کلیوی “نفروپاتی” گفته می شود .

گلومرول ها , عروق خونی تنیده در همی هستند که در نفرون , وظیفه فیلتراسیون را دارند .

قند خون بالا و پرفشاری خون باعث تخریب گلومرول های نفرون , و در نتیجه چکه کردن عروق خونی بسیار ریز و باریک می شود . در عروق خونی در افراد مبتلا به دیابت متاسفانه چربی زیادی رسوب کرده است که باعث اختلال گردش خون و افزایش خطر بیماری های کلیوی می گردند .
در صورتی که گلومرول تخریب شود , پروتئین از جریان خون وارد ادرار می شود . این پروتئین آلبومین نام دارد . در نتیجه فرد دیابتی از طریق ادرار مقدار زیادی پروتئین خون را دفع می کند .

در صورتی که بیشتر گلومرول آسیب ببیند , کلیه ها به خوبی قادر نیستند وظایف خود را انجام دهند و نارسایی کلیوی در فرد دیابتی رخ می دهد . نارسایی کلیه ها باعث ایجاد احتیاج فرد به دیالیز و حتی در شرایط وخیم تر به پیوند کلیه می گردد .

عوارض قند بالا بر کلیه ها
عوارض قند بالا بر کلیه ها

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض مشکلات کلیوی نظیر عفونت مجاری ادراری و آسیب بافت کلیه می باشند . که علائم و نشانه های خاص خود را دارد : تکرر ادرار , احساس همیشگی ادرار داشتن و تکرر ادرار شبانه . ابتلا به دیابت همچنین باعث افزایش خطر تولید سنگ های کلیوی می شود زیرا این افراد ادراری اسیدی دارند . چاقی و سندرم متابولیک نیز با افزایش اسیدیته ادرار در ارتباطند .

متاسفانه اغلب به هنگام تشخیص دیابت , فرد تا حدی دچار مشکلات کلیوی نیز شده است . زیرا پیش از تشخیص بیماری در معرض پرفشاری خون , قند خون بالا و آترواسکلروزیز بوده است .

بیماری های کلیوی از شروع تا سطوح متوسط علائم خاصی ندارند , اما نشانه های زیر از فاکتورهایی است که ممکن است باعث مشکلات کلیوی بشوند :

اضافه وزن وچاقی
تعریق صورت , دست ها و پاها
گرفتگی عضلات
ضربان قلب غیر عادی ( که به علت مقدار بالای پتاسیم در جریان خون است )

در صورتی که تخریب و اسیب کلیه ها شدید شود , کلیه دیگر قادر نیست وظایف خود را به خوبی انجام دهد و سموم به جای دفع از طریق ادرار در جریان خون باقی می مانند . که باعث گیجی و بی هوشی می گردد .

کنترل قند خون و فشار خون مهمترین راه برای پیشگیری از آسیب به کلیه در بیماری دیابت است .
در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید حتما با آزمایش خون از سلامت کلیه های خود مطمئن شوید و به فکر کنترل هر چه زودتر قند خون باشید .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *