رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری
رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری

رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری

رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری

با شروع بارداری میزان نیاز مادر به ویتامین و املاح معدنی برای تامین نیازهای خود و جنین, افزایش می یابد. بسیار مهم است که مادر برای تامین مواد مغذی خود از رژیم غذایی سالم, متعادل و متنوع پیروی کند. علاوه بر افزایش نیاز به مواد مغذی, در سه ماهه دوم بارداری باید ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل دریافت داشته باشید.

رژیم غذایی
رژیم غذایی متعادل بارداری شامل انواع مواد غذایی از همه گروه های غذایی است. چه میزان باید بخورید بسته به میزان کالری کل دریافتی روزانه شما محاسبه می شود. به طور متوسط در روز بین ۷ تا ۱۲واحد غلات, ۳ لیوان سبزی, ۲ عدد میوه, ۳ لیوان از شیر و لبنیات, ۴-۵ واحد گوشت نیاز دارید که مقدار دقیقش باید زیر نظر مشاور تغذیه تنظیم گردد. حتما سعی کنید در هر سه وعده اصلی و سه میان وعده انواع مواد غذایی را بگنجانید تا به خوبی نیازهای بدنتان و جنین تامین شود.

صبحانه
با پایان سه ماهه اول و رفع تهوع صبحگاهی؛ حتما به مرور اشتهای کافی برای خوردن صبحانه را پیدا خواهید کرد. در وعده صبحانه حتما از گروه کربوهیدرات و پروتئین ها داشته باشید. خوردن تخم مرغ, شیره انگور و مویز, انواع مربا و عسل, گردو و پنیر, شیر و عسل از جمله صبحانه های بسیار مفید برای مادران باردار هستند.
نیاز مادر باردار به کلسیم ۱۳۰۰ میلی گرم است که ۳۰۰ گرم بیشتر از دوران پیش از بارداری است. سبزیجان برگ سبز تیره مثل اسفناج, انواع سبزی خوردن, لبنیات و کشک منابع خوب کلسیم هستند.

رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری
رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری

نهار و شام
نکته نخست انکه هرگز وعده نهار را حذف نکنید. در صورتی که ساعت منظمی داشته باشید و صبحانه را صبح زود بخورید حتما برای نهار اشتهای کافی را دارید. برای تامین نیازهای خود از غذاهای اصیل ایرانی شامل انواع سوپ, آش, انواع خورشت سبزیجات و گوشت بهره مند شوید. غذاهای ایرانی با ترکیب مناسب مواد غذایی به خوبی همه مواد مغذی لازم را به خصوص برای مادران باردار تامین می کند.

میان وعده ها
حتما در فاصله وعده های اصلی میان وعده داشته باشید. از مویز, میوه های خشک, انواع توت, انواع مغزهای خام و تازه, سمنو, معجون و اسموتی خانگی می توانید استفاده کنید.

نکته مهم دریافت کالری در حد نیاز است. هیچگاه در غذاخوردن زیاده روی نکنید. پرخوری دوران بارداری عوارض بدی برای سلامت مادر و جنین دارد و احتمال ابتلا به دیابت, پرفشاری خون و چاقی را افزایش می دهد.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *