دیابت در زنان
دیابت در زنان

دیابت در زنان

دیابت در زنان
دیابت بیماری مزمن تمدن است که با اختلال در تولید و ترشح انسولین و یا گیرنده های سولی این هورمون همراه است. در این بیماری علاوه بر قند خون بالا کلیه ها نیز تحت فشار هستند و فرد علائمی چون پرنوشی, تکرر ادرار دارد.

در صورتی که دیابت را به موقع کنترل و مدیریت نکنیم ممکن است عوارض ثانویه ناشی از آن مانند رتینوپاتی ( اختلال در بینایی) , نفروپاتی (اختلال در سیستم کلیوی) , نوروپاتی (اختلال اعصاب) بروز کند که غیر قابل جبران هستند.

تحقیقات نشان می دهند که از بین ۳۷۱ میلیون فرد مبتلا به دیابت در سراسر جهان, بیشترشان زنان هستند. مقصر اصلی ایجاد دیابت در زنان هورمون های زنانه است. اما فاکتورهای دیگری نیز در این بیماری تاثیرگذارند.

آمار ابتلا به چاقی, پرفشاری خون, چربی و کلسترول خون بالا, قند خون بالا در زنان بالاتر است. در اینجا درباره علت افزایش احتمال ابتلا زنان به بیماری های مزمن به خصوص دیابت را بیان کرده ایم:

در سال های اخیر آمار مرگ و میر ناشی از دیابت در مردان بسیار افزایش یافته است. در مقایسه با افراد سالم, زنان مبتلا به دیابت شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند در حالی که این احتمال در مردان دو برابر است.

زنان مبتلا به دیابت در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. همچنین زنان دیابتی بیشتر از مردان دیابتی در معرض بیماری های کلیوی و نارسایی کلیه هستند.

دیابت در زنان
دیابت در زنان

برای پیشگیری از این عوارض زنان حتما می بایستی نکات زیر را رعایت کنند:

کنترل دقیق فشار خون و کلسترول بالای خون
چک آپ سلامت قلب و توجه به علائم اولیه بیماری قلبی
پایش منظم و دقیق قند خون به خصوص اگر: در بارداری دیابت حاملگی داشته اید یا دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید.
علاوه بر موارد ذکر شده, رژیم غذایی سالم و انجام ورزش دو بازوی اصلی کنترل و مدیریت دیابت است. حتما رزیم غذایی دیابتی داشته باشید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

بیماری دیابت | ارتباط دیابت و هپاتیت C

بیماری دیابت چیست؟ ارتباط دیابت و هپاتیت C

بیماری دیابت چیست؟  ارتباط دیابت و هپاتیت C بیماری دیابت چیست و  ارتباط دیابت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *