ديابت و ويتامين B12
ديابت و ويتامين B12

دیابت و ویتامین B12

دیابت و ویتامین B12 | با مصرف این ویتامین دیابت را ضربه فنی کنید!

کمبود ویتامین ب۱۲ یکی از علل اصلی بروز آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت است. نوروپاتی (تخریب اعصاب) در بیماری دیابتی بسیار شایع است. از نشانه های نوروپاتی می‌توان به بی حسی پاها؛ لرزش, سوزن سوزن شدن ویا درد اشاره کرد. این علائم در بیماران دیابتی که سال‌هاست دچار این بیماری هستند بسیار شایع است.

قند خون بالا به عنوان سم است برای اعصاب (و البته همه اندام‌های بدن) , اما علت نوروپاتی در افراد دیابتی تنها به خاطر قند خون بالا نیست. حتی در افرادی که به خوبی دیابت را کنترل کرده‌اند نیز نوروپاتی دیده می‌شود.

تحقیقات بسیاری در زمینه بیماری دیابت نشان داده‌اندکه کمبود ویتامین ب۱۲ در دیابت بسیار شایع است و یکی از علل اصلی بروز مشکلات عصبی می‌باشد.
متفورمین یکی از داروهای رایجی است که برای کنترل قند خون به دیابتی ها تجویز می‌شود. هر دارویی علاوه بر نقش موثر در درمان بیماری , اثرات جانبی خاص خود را دارد. یکی از عوارض جانبی داروی متفورمین کاهش جذف ویتامین ب۱۲ در دستگاه گوارش (دیواره روده ) است که به کمبود آن می‌انجامد. متفورمین تولید صفرا و فاکتور داخلی معده را کاهش می‌دهد که این دو در جذب این ویتامین ضروری هستند.

 

دیابت و ویتامین B12
دیابت و ویتامین B12

 

پیشگیری از نوروپاتی دیابتی به سهولت امکانپذیر است. اگر دیابتی هستید و از متفورمین برای کنترل قند خون استفاده می‌کنید بهتر است از پزشک خود بخواهید تا سطح ویتامین ب۱۲ را با آزمایش خون بررسی کند.
ویتامین ب۱۲ در منابع حیوانی یافت می‌شود و در منابع گیاهی خیلی جزئی وجود دارد. گوشت قرمز,مرغ, غذاهای دریایی بهترین منابع غذایی طبیعی این ویتامین هستند. اما اگر به هردلیلی قادر به مصرف این غذاها نیستید حتما زیر نظر متخصص تغذیه از مکمل ویتامین ب۱۲ استفاده کنید.

متاسفانه شاهد آن هستیم که افراد غیر دیابتی و سالم برای کاهش وزن و لاغری خودسرانه از این دارو استفاده می‌کنند. هر دارو علاوه بر اثرات درمانی خاص ممکن است تاثیرات مثبت دیگری داشته باشد اما حتما می‌بایستی با تجویز پزشک و تحت نظر او از دارو استفاده کرد.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت حاملگی چیست

دیابت حاملگی چیست ؟

دیابت حاملگی چیست نشان ها و علائم ابتلا به دیابت حاملگی ابتلا به دیابت نوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *