داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا
داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

اگر کیسه صفرا ندارید , باید بدانید که …

برداشتن کیسه صفرا یکی از معمول ترین جراحی های درمانی است . زنان به علت سطح بالای هورمون استروژن , بیشتر در معرض اختلالات کیسه صفرا هستند .

وظایف کیسه صفرا عبارتند از :

  • هضم چربی ها
  • تسهیل جذب آنتی اکسیدان ها ویتامین های محلول در چربی ( A,D,K,E )
  • کمک به دفع کلسترول از بدن
  • کمک به دفع سموم تجزیه شده توسط کبد

 

خوشبختانه افراد بدون وجود کیسه صفرا با رعایت رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم , می توانند در سلامت کامل به زندگی ادامه دهند . در غیر اینصورت مشکلات سلامتی بسیاری در فرد به وجود خواهد آمد . کبد چرب , سوء هاضمه , کمبود اسید چرب های ضروری و ریز مغذی های محلول در چربی بخشی از این مشکلات است .

در صورتی که کیسه صفرا برداشته شود , کبد همچنان صفرا تولید می کند اما دیگر محفظه ای برای ذخیره آن وجود ندارد . بنابراین صفرا به آرامی وارد روده می شود . در صورتی که غذای پرچرب بخورید , بدن شما قادر نیست صفرای زیادی ترشح کند تا چربی ها به خوبی هضم شوند . در نتیجه چربی به خوبی هضم نمی شود و علائمی چون اسهال , نفخ , تهوع و سوء هاضمه در پی خواهد داشت .
عدم هضم خوب و درست چربی منجر به کمبود اسید چرب های ضروری امگا-۳ و امگا-۶ در بدن می شود . همچنین جذب ویتامین های محلول در چربی کاهش میابد . بسیاری از آنتی اکسیدان های گیاهی محلول در چربی می باشند مانند لیکوپن , کارتنوئید و لوتئین . در صورتی که صفرا به میزان کافی وارد روده نشود جذب این ترکیبات مهم صورت نمی گیرد .

 

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا
داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

 

 

چگونه بدون کیسه صفرا , کبدی سالم و هضمی خوب داشته باشیم ؟؟؟

نکته نخست که باید بدانید , شما به علت اختلالات کبدی دچار مشکلات کیسه صفرا شده اید . در صورتی که کبد به خوبی کار نکند , به میزان کافی صفرا تولید و ترشح نمی شود .

توصیه های حیاتی برای داشتن کبدی سالم :

دریافت محصولات لبنی مانند شیر , کشک , ماست و پنیر ؛ و غلات را تا حد امکان محدود و یا به طور کامل حذف کنید . محصولات لبنی باعث بدتر شدن بیماری های کیسه صفرا و کبد می شوند و به سختی هضم می گردند .

عدم تحمل غذایی به ویژه عدم تحمل گلوتن , یکی از علل ایجاد بیماری کیسه صفرا است . یک دلیل خوب برای حذف غلات , پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است . در صورتی که به هر ماده غذایی آلرزی دارید ان ماده را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید .

در صورتی که کیسه صفرا خود را برداشته اید حتما با مشورت متخصص تغذیه از رزیم کم چرب پیروی کنید . حتما به میزان کافی چربی های مفید دریافت کنید . بدن شما برای انجام وظایف مختلف به چربی نیاز دارد .

غذاهای تلخ و ترش را در برنامه خود داشته باشید . این موادغذایی موجب بهبود هضم و تحمل بهتر چربی غذا می گردد .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *