تغذیه ورزش - اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی
تغذیه ورزش - اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی

تغذیه ورزش – اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی

تغذیه ورزش – اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی

تغذیه وزرش – برای بهبود آسیب های ورزشی پی بخوریم؟

آسیب بخشی از ورزش و مسابقات است. خوشبختانه موادغذایی طبیعی وجود دارند که باعث کاهش مدت زمان بهبود عضو آسیب دیده می شوند.

۱٫ منابع غذایی سرشار از پروتئین
پروتئین اصلی ترین جز برای ساخت بسیاری از بافت ها از جمله بافت عضلانی است. در اثر آسیب فعالیت و تحرک ورزشکار کاهش می یابد و به افت قوای جسمی و توده عضلانی منجر می شود . به همین دلیل با مصرف کافی پروتئین , ورزشکار توده عضلانی کمتری از دست می دهد. رژیم غذایی پر پروتئین باعث جلوگیری از التهاب و طولانی شدن دوره بهبود و ترمیم می گردد. گوشت , ماهی , مرغ , حبوبات و بنشن , شیر و لبنیات , مغزها و آجیل و دانه ها بهترین منابع پروتئینی می باشند .

۲٫غذاهای پر فیبر دریافت کنید .
کم تحرکی ناشی از آسیب ممکن است باعث افزایش وزن و تجمع چربی شود . برای جلوگیری از این مسئله توصیه می کنیم منبع پر فیبر مانند سبزی و میوه , حبوبات و غلات کامل را در برنامه غذایی خود بگنجانید . علاوه بر این منابع غذایی پر فیبر حاوی مواد معذی ضروری مانند منیزیم , کلسیم , روی و ویتامین ث هستند که برای بهبود آسیب های ورزشی بسیار موثرند .

تغذیه ورزش - اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی
تغذیه ورزش – اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی

۳٫ منابع غنی از ویتامین ث زیاد مصرف کنید.
ویتامین ث موجب تولید کلاژن است. کلاژن باعث نگهداری استخوان ها , عضلات , تاندون و پوست است. بنابراین دریافت کافی منابع غنی از ویتامین ث به ترمیم و بهبود بافت های آسیب دیده کمک بسیاری می کند. همچنین ویتامین ث خواص آنتی اکسیدانی دارد که موجب کاهش التهاب در بدن می شود. مرکبات , فلفل دلمه ای , سبزیجات برگ سبز تیره ,کیوی , بروکلی , گوجه و انبه از بهترین منابع ویتامین ث می باشند .

۴٫ امگا۳ دریافت کنید.
پس از آسیب دیدگی , اولین مرحله برای بهبود و ترمیم همراه با التهاب است . این التهاب برای ترمیم بسیار مهم است. البته در صورتی که التهاب طولانی و مزمن شود سرعت ترمیم را کاهش می دهد. یکی از راه ها برای کاهش التهاب و افزایش سرعت ترمیم مصرف منابع غذایی امگا۳ است. امگا۳ در ماهی ,مغزها مانند گردو , تخم کتان و تخم شربتی

۵٫ منابع غنی از روی دریافت کنید.
روی جزئی از بسیاری از آنزیم ها و پروتئین ها می باشد. روی برای بهبود زخم ها , ترمیم بافت ها و رشد بسیار ضروری است. ماهی و گوشت , دانه ها , آجیل و مغز ها و غلات کامل منابع خوب روی می باشند.

۶٫ کلسیم فراموش نشود.
شیر و لبنیات , سبزیجات برگ سبز تیره , بروکلی , بادام بهترین منابع کلسیم می باشند. ویتامین دی و کلسیم باعث افزایش بهبود و ترمیم به ویژه پس از جراحی هستند .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

برنامه تغذیه ورزشی | آنچه یک ورزشکار باید بداند!

برنامه تغذیه ورزشی | آنچه یک ورزشکار باید بداند!

برنامه تغذیه ورزشی | آنچه یک ورزشکار باید بداند! برنامه تغذیه ورزشی | آنچه یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *