تغذیه قبل از بارداری برای مردان

تغذیه قبل از بارداری برای مردان

تغذیه قبل از بارداری برای مردان مانند تغذیه قبل از بارداری زنان مهم است .
منیزیم , روی , ویتامین های گروه ب , ویتامین E , c و سلنیوم از مواد مغذی ضروری برای باروری است . سلنیوم یکی از ریزمغذی های ضروری برای مردان است که از تخریب DNA اسپرم پیشگیری می کند .
سلنیوم یکی از املاح معدنی است که فعالیت های حیاتی را در بدن انجام می دهد . این ماده معدنی برای تولید آنتی اکسیدان درونی بدن به نام گلوتاتیون پراکسیداز , ضروری است . این آنتی اکسیدان در کبد نقش سم زدایی دارد .

سلنیوم آنتی اکسیدان قوی است که به حفاظت DNA کمک می کند . به همین سبب در تقویت قدرت باروری به ویژه در مردان بسیار با اهمیت است . سلول اسپرم نسبت به مواد شیمیایی محیطی و سموم رژیم غذایی بسیار حساس است . ۷۴ تا ۷۸ روز برای تولید اسپرم زمان نیاز است و مردان هر روز در حال تولید اسپرم های جدید می باشند . در واقع در بیضه های یک مرد جوان و سالم هر ساعت ۴ میلیون اسپرم تولید می کند . سرعت تولید اسپرم بسیار بالا و این سلول در برابر سموم بسیار آسیب پذیر است .

آسیب DNA : تخریب ژن در هر سلولی توسط رادیکال های آزاد امکان پذیر است . رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که باعث تخریب و آسیب می شوند که عموما در اثر در معرض پرتو و اشعه ها , مواد شیمیایی محیطی قرار گرفتن ؛ رژیم غذایی ناسالم , کمبود دریافت آنتی اکسیدان از طریق رژیم و کمبود ریزمغذی های ضروری ایجاد می شوند . سموم محیطی و رژیم غذایی فقیر از مواد مغذی ضروری دوعامل اصلی تخریب ژن سلولی می باشند.

تغذیه قبل از بارداری برای مردان
تغذیه قبل از بارداری برای مردان

سلنیوم و اسپرم های سالم
سلنیوم در تقویت قدرت باروری به ویژه در مردان بسیار موثر است و اسپرم را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند . از منابع غذایی طبیعی سلنیوم می توان به گوشت قرمز , جگر , گردو , ماهی , خاویار , میگو , موز , تخم آفتابگردان .
مصرف مکمل سلنیوم بهتر است زیر نظر متخصص تغذیه صورت گیرد .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

برای باردار شدن چه غذاهایی بخوریم

برای باردار شدن چه غذاهایی بخوریم

برای باردار شدن چه غذاهایی بخوریم ؟؟؟ برای باردار شدن چه غذاهایی بخوریم ؟ خوراکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *