تغذیه در هفته دوازدهم بارداری
تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

سلامتی و تندرستی در دوازده هفتگی بارداری
در طول سه ماهه اول بارداری تغییرات بدن مادر خیلی واضح نیست. اما در سه ماهه دوم و سوم با افزایش سرعت رشد جنین, شکم مادر بزرگتر؛ درد و تغییرات شروع می شود. هفته دوازدهم بارداری با تغییرات هورمونی, تغییر نیاز به کالری و مواد مغذیع و کاهش فشار خون ممکن است برای مادر چالش برانگیز باشد. به همین حتما می بایستی زیر نظر مراقب سلامت باشید.

تغذیه
با تشکیل نطفه و شروع رشد آن بدن مادر برای تغذیه جنین, مواد مغذی را به شکل مطلوب و مورد استفاده جنین تبدیل می کند. این به آن معناست که احتیاج به ویتامین, املاح معدنی و کالری در بارداری بیشتر می شود. البته در سه ماهه اول نیازی نیست تا افزایش دریافت کالری داشته باشید اما در سه ماهه دوم و سوم نیاز به کالری در حد ۳۵۰ تا ۴۵۰ کالری افزایش می یابد.
با ورود به هفته دوازدهم بارداری بیشتر از قبل مراقب رزیم غذایی خود باشید. از منابع پروتئینی غنی بیشتر استفاده کنید. برای تولید بافت ها و اندام جنین پروتئین ضروری است. همچنین منابع غنی از اسیدفولیک, آهن, روی و کلسیم را در برنامه غذایی خود زیر نظر مشاور تغذیه داشته باشید.

 

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری
تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

 

 

ورزش
ورزش سبک مانند پیاده روی آرام, شنا ( البته در استخرهای بهداشتی) به کاهش استرس, افزایش اشتها و تسهیل دوران بارداری کمک کننده است. ورزش به خصوص در اواخر دوره بارداری به زایمان راحت کمک می کند. تغییرات هورمونی و افت فشار خون به علت افزایش حجم خون ممکن است باعث بی حالی و خستگی مادر شود که در این حال ورزش در ایجاد نشاط و شادابی بسیار کمک کننده است.

خواب و استراحت
این مورد البته برای مادرانی که شاغل هستند بسیار مهم و ضروری است. استراحت کافی به تجدید قوا و حفظ سلامت مادر کمک می کند. حتی اگر شاغل نیستید در خانه بیش از حد از خود کار نکشید. بهتر است آرام باشید و فقط کارهای سبک را خودتان انجام دهید. خواب عمیق و راحت حتی تهوع صبحگاهی را نیز کاهش می دهد.

هشدار
مصرف غذاهای ممنوعه را به حداقل برسانید. همچنین بدون مشورت پزشک از داروهای شیمیای و حتی گیاهی استفاده نکنید.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *