افزایش قد کودکان با تغذیه
افزایش قد کودکان با تغذیه

افزایش قد کودکان با تغذیه

افزایش قد کودکان با تغذیه
اندازه قد در هرکس تحت فاکتورهای خاص مانند تغذیه, ژنتیک, فعالیت بدنی و … است. ژنتیک مهمترین فاکتور در رشد قدی است. اما تغذیه صحیح نیز در رشد قدی بسیار مهم است. این مقاله را بخوانید تا بدانید چطور با رژیم غذایی قد کودک خود را بلندتر کنید.

۱٫شیر
اولین ماده اصلی و ضروری برای ساخت استخوان کلسیم است. و بهترین منبع ان شر و سایر محصولات لبنی هستند. ویتامین A موجود در شیر به جذب بهتر کلسیم ان کم می‌کند. همچنین شیر از منابع خوب پروتئین است که رشد کودک را تقویت می‌کند.

۲٫میوه و سبزی
دریافت کافی میوه و سبزیجات تازه برای رشد کودک ضروری است. این دو گروه ماده غذایی سرشار از فیبر, پتاسیم, ویتامین ها و فولات هستند. ویتامینA نیز در تشکیل بافت استخوان مهم است که بهترین منابع آن عبارتند از هویج, بروکلی, اسفناج, سیب زمینی, انبه, هندوانهو زردآلو. ویتامین ث مانند مرکبات نیز در رشد قدی ضروری است.

۳٫نان و غلات
نان منبع انرزی برای بدن است. قوت غالب ایرانیان نان گندم است که سرشار از فیبر, ویتامین , آهن, منیزیم و سلنیوم می‌باشد. نان سبوس دار این مواد مغذی را در مقادیر بالاتر دارد.

۴٫تخم مرغ
تخم مرغ یا تخم سایر پرندگان حاوی پروتئین و ویتامین B12 هستند که ممکن است مقادیرشان کمی باهم متفاوت باشد. بهتر است هفتگی ۵-۷ عدد تخم مرغ کودک میل کند. تخم مرغ را به شکل مطلوب کودک طبخ و به زیبایی تزئین کنید تا با میل بخورد. هرگز به زور غذا را به او نخورانید!!!

 

 

افزایش قد کودکان با تغذیه
افزایش قد کودکان با تغذیه

 

 

۵٫ منابع پروتئینی
پس از کلسیم از همه مهمتر منابع پروتئینی هستند. مرغ, محصولات لبنی ( کشک, ماست, دوغ, پنیر), گوشت گوسفند, ماهی سرشار از پروتئین هستند و سوخت کافی برای تولید بافت استخوانی را تامین می کنند.

 

توصیه های سبک زندگی برای رشد قد کودکان

علاوه بر رژیم غذایی سبک زندگی سالم نیز در رشد قدی موثر است.
حتما کودک در ساعت معینی از شب بخوابد. شب زود خوابیدن را برای کودک از همین دوران نهادینه کنید. سعی کنید حتما در منزل غذا تهیه کنید و خوردن غذاهای فست فود کاهش دهید. فعالیت جسمانی کودک را افزایش دهید. ورزش و مسابقه خانوادگی بهترین انتخاب است.

و در نهایت واقع بین باشد !!! قد کودکان مانند هر رفتار و هر ویژگی جسمانی دیگری همانند مادر پدر است. پس مادر پدر کوتاه قد از فرزند خود انتظار قد بلند نداشته باشند و با رفتارهایشان باعث اضطراب و عدم رضایت کودک از شرایط جسمانی خود نشوند.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *