چاقی و سرطان کبد
چاقی و سرطان کبد

چاقی و سرطان کبد

چاقی و سرطان کبد

با پیرفت علم و تکنولوژی؛ مدرن و ماشینی شدن زندگی ها, انسان ها رو به سمت زندگی ناسالم دارند و یکی از عوارض ناشی از این مدرن شدن چاقی و اضافه وزن است. دریافت بیش از حد کالری, خوردن غذاهای ناسالم, آماده و صنعتی, حداقل فعالیت جسمانی ممکن از علل بروز چاقی و اضافه وزن در جوامع کنونی است.

طبق آمار وزارت بهداشت ایران ۱۱ میلیون چاق دارد. این آماری نگران کننده است و باید به فکر سلامت خود و خانواده مان باشیم. چاقی علاوه بر اثرات منفی بر کیفیت و کمیت زندگی خود از بیماری های زمینه ساز سایر بیماری های مزمن مانند دیابت, پرفشاری خون, چربی خون بالا, کبد چرب و نارسایی کبدی است.

 

 

 

چاقی و سرطان کبد
چاقی و سرطان کبد

 

 

 

طبق تحقیقات انجام شده در بین مردان جوان, آن دسته از افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند ۵۰ درصد بیشتر از افرادی که وزن نرمال دارند به سرطان کبد دچار می شوند. و متاسفانه افرادی که چاق و دیابتی هستند بیش از ۵۰ درصد ممکن است دچار اختلالات کبدی و سرطان کبد شوند.

با افزایش وزن و دریافت بیش از حد کالری, کالری اضافی به شکل چربی در بافت های مختلف بدن از جمله بافت چربی و کبد انباشته می شود. رسوب چربی در سلول های کبدی باعث ایجاد کبد چرب می شود. در صورت عدم درمان و کنترل چاقی , حتی ممکن است فرد دچار نارسایی کبدی و پیوند کبد شود.

با توجه به مطالب یاد شده گفتنی است کنترل وزن در محدوده نرمال متناسب با وزن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. توصیه می شود با مراجعه به مشاور تغذیه با رزیم غذایی اصولی نسبت به کاهش وزن اقدام کنید تا با حفظ سلامتی به وزن ایده آل خود برسید. همچنین توجه داشته باشید تنها رزیم غذایی به کاهش وزن کمک نمی کند بلکه افزایش فعالیت بدنی و ورزش کردن نیز در کاهش وزن موثر است.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com تغذیه و سرطان سینه

تغذیه و سرطان سینه

تغذیه و سرطان سینه چه ارتباطی دارند؟   متاسفانه این روزها شیوع سرطان های مختلف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *