عوارض رژیم لاغری سریع با محدودیت شدید کالری
عوارض رژیم لاغری سریع با محدودیت شدید کالری

عوارض رژیم لاغری سریع با محدودیت شدید کالری

عوارض رژیم لاغری سریع با محدودیت شدید کالری

عوارض رژیم لاغری سریع

عوارض محدودیت شدید کالری

افراد به دلایل مختلف اعم از بیماری اختلال خوردن , فعالیت های شدید ورزشی و پیروی از برخی رژیم های کاهش وزن , کالری دریافتی خود را به شدت محدود می کنند. رژیم غذایی کم کالری علاوه بر ایجاد سوء تغذیه , باعث اختلال در عملکرد بدن و مشکلات سلامتی می گردد.

رژیم کم کالری به چه معناست؟

کالری اصطلاحی است برای بیان میزان انرژی غذا است. غالب افراد بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز برای تنفس , پمپاژ قلب , عملکرد کلیه , متابولیسم سلولی و انقباضات عضلانی نیاز دارند.میزان کالری دریافتی به دو بخش تقسیم می شود:

  1. بخش اول مربوط به کالری مورد نیاز برای متابولیسم پایه ( BMR ) است که با توجه به سن , جنس و شرایط فیزیولوژیک در افراد متفاوت است.
  2. بخش دوم مربوط به تامین انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های بدنی است.
عوارض رژیم لاغری سریع با محدودیت شدید کالری
عوارض رژیم لاغری سریع با محدودیت شدید کالری

سنگ کیسه صفرا

محدودیت شدید در دریافت کالری در طی زمان موجب کاهش وزن سریع می شود . هرچند ممکن است برای افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن خبر خوشی باشد , ولی کاهش وزن سریع در طی زمانی کوتاه باعث مشکلات سلامتی از جمله افزایش سطح کلسترول در کیسه صفرا و کاهش توانایی کیسه صفرا در ترشح صفرا می گردد. با تجمع و انباشته شدن کلسترول در کیسه صفرا , سنگ کیسه صفرا ایجاد می شود که باعث ایجاد درد شدید در ناحیه شکم , زرد شدن پوست و تب می شود.

سیستم ایمنی

محدودیت شدید دریافت کالری باعث کمبود آهن و پروتئین می شود . کمبود دریافت آهن و پروتئین باعث کاهش قدرت دفاعی سیستم ایمنی می شود . با کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن دچار التهاب ها و عفونت های مختلف می شود.

قاعدگی و بارداری

محدودیت شدید دریافت کالری باعث بی نظمی در روند قاعدگی و یا حتی قطع آن می شود . در صورت قطع قاعدگی به دلیل کاهش سطح هورمون های استروژن و کمبود دریافت ریزمغذی های مهم مانند کلسیم  , خطر پوکی استخوان و شکستگی افزایش می یابد.
همچنین دریافت بسیار کم کالری در طی بارداری , علاوه بر ایجاد اختلال و کمبودها در مادر موجب اختلال رشد و اختلال در اندام جنین می شوند.

متابولیسم و کاهش وزن

اگر چه به نظر ضد و نقیض است , اما با دریافت بسیار کم کالری تصور بدن آن است که در شرایط بحران و گرسنگی قرار دارد و با کاهش سطح متابولیسم مانع از کاهش وزن و از دست دادن ذخایر بدن می شود.

دیگر تاثیرات…

اختلالات در فشار خون , آریتمی قلبی , ریزش مو , کاهش تمرکز , کاهش قوای جسمی و ذهنی و کم خونی از دیگر عوارض رژیم های کم کاری می باشند.

 
کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

عوارض رژیم های سخت | عوارض محدودیت شدید کالری

عوارض رژیم های سخت | عوارض محدودیت شدید کالری

عوارض رژیم های سخت | عوارضی که کم کردن شدید کالری ایجاد می‌کند عوارض رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *