کنترل قند خون با موادغذایی - A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت
کنترل قند خون با موادغذایی - A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت

کنترل قند خون با موادغذایی – A1C بهترین آزمایش کنترل قند

کنترل قند خون با موادغذایی

A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت

کنترل قند خون با موادغذایی

چرا به کلوکز نیاز داریم؟
بدن انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است که برای فعالیت و انجام وظایف خود , نیاز دارند از جریان خون مولکول های مغذی برداشت کنند و در فرایند متابولیسمی آن ها را بسوزانند. گلوکز از اصلی ترین مولکول های مغذی برای تامین انرژی سلول ها است. و به شکل گلیکوژن در کبد و عضلات  برای مصارف بعدی سلول ها ذخیره می شود.

منابع گلوکز

هر ماده غذایی حاوی کربوهیدرات , منبع گلوکز است. حتی اگر ماده غذایی گلوکز نداشته باشد , بدن قادر است قند و یا نشاسته آن را به شکل گلوکز تبدیل و استفاده کند. به همین دلیل است موادغذایی حاوی کربوهیدرات موجب بالا رفتن سطح قند خون می گردند.

عملکرد گلوکز

عملکرد گلوکز در بدن , تامین انرژی برای سلول ها است. به طور مثال سوخت اصلی مغز گلوکز است. سلول های مختلف برای عملکرد خود انقباضات و ایجاد حرکت , تقسیم سلولی , رشد و … به این سوخت نیاز دارند. بدن انسان انرژی اضافی را به دو شکل ذخیره می کند : چربی و گلیکوژن . در صورت استفاده از ذخایر بدن ابتدا از گیلوکوژن ذخیره ای خود در کبد و عضلات استفاده می کند و استفاده از ذخیره چربی در اولویت دوم قرار می گیرد.

کنترل قند خون با موادغذایی - A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت
کنترل قند خون با موادغذایی – A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت

هموگلوبین A1C چیست؟

میزان  A1C در خون یعنی به چند درصد سلول های قرمز خون شما , مولکول گلوکز  متصل شده است ؟؟؟

با نام های مختلف هموگلوبین گلیکوزیله و یا HbA1c شناخته می شود. میزان A1c با تست خون بررسی می شود و میزان متوسط سطح قند خون در ۳-۲ ماه گذشته را نشان می دهد. میزان A1c نرمال بین ۴ تا ۶ درصد است. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید با رعایت دقیق رژیم مناسب , A1c خون شما زیر ۷ درصد نگاه داشته می شود .

چی بخورم تا A1c خود را کنترل کنم؟

  • کربوهیدرات و چربی دریافتی خود را کنترل کنید. با محدود کردن کالری دریافتی و مصرف موادغذایی مغذی و کم کالری به حفظ سلامت خود و کنترل هرچه بهتر این بیماری کمک کنید.
  • سبزیجات کافی دریافت کنید : سبزیجات ویتامین ها , املاح معدنی , پروتئین , آنتی اکسیدان و فیبر برای شما تامین می کند و به حفظ ثبات و کنترل سطح قند کمک می کند. مارچوبه , حبوبات , بروکلی و انواع خانواده کلم , هویج , پیاز , اسفناج , گوجه فرنگی از بهترین سبزیجات برای کنترل قند خون هستند. می توانید با ترکیب سبزیجات مختلف و اضافه کردن کمی روغن زیتون , اب لیمو و یا آب نارنج , تخم کتان , مغزهای مختلف سالادی کم کالری و بسیار مغزی برای خود تهیه کنید.
    کنترل قند خون با موادغذایی - A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت
    کنترل قند خون با موادغذایی – A1C بهترین آزمایش کنترل قند خود در دیابت
  • میوه فراموش نشود : انواع توت ها , گریپ فروت و ذغال اخته بهترین میوه ها برای کاهش سطح کلسترول بد ( LDL ) و تقویت عملکرد قلبی هستند. سیب سرشار از فیبر است. هندوانه , طالبی , خربزه سرشار از پتاسیم  , آنتی اکسیدان ع ویتامین سی و فولات هستند.
  • پروتئین بدون چربی ! : مصرف گوشت های چرب باعث بالا رفتن قند خون می شوند. بهتر است حتما چربی ظاهری گوشت و یا پوست مرغ را قبل از طبخ جدا کنید. مصرف روغن را به حداقل برسانید. توصیه ما طبخ غذاها به صورت آبپز , بخارپز , کبابی و یا گریل و طبخ در فر است .
  • شیر و لبنیات کم چرب منبع خوب پروتئین , کلسیم و روی است . حبوبات نیز از دیگر منابع غنی از انواع املاح معدنی و پروتئین هستند که فاقد هرگونه چربی می باشند.

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت حاملگی چیست

دیابت حاملگی چیست ؟

دیابت حاملگی چیست نشان ها و علائم ابتلا به دیابت حاملگی ابتلا به دیابت نوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *