شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت
شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت

شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت

شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت

بیماری دیابت, از بیماری های رایج متابولیکی امروزی است که تعداد زیادی از افراد را در سراسر دنیا درگیر کرده است. در این بیماری در روند تولید هورمون انسولین و یا گیرنده های سلولی انسولین اختلال ایجاد شده و قند موجود در خون به خوبی توسط انسولین وارد سلول ها نمی شود. عوامل زیادی باعث ابتلا به دیابت می شوند که نقش چاقی و اضافه وزن در آن بسیار پر رنگ است.

در بیماری دیابت نوع ۲؛ کربوهیدرات ها به ویژه قندهای ساده در رژیم غذایی بسیار مهم هستند. افراد دیابتی نباید بیشتر از مقدار مورد نیاز خود که بر اساس شرایط فیزیولوژیک مانند سن, جنس, فعالیت بدنی و میزان اضافه وزن, و میزان و نوع داروهای مصرفی تعیین شده است کربوهیدارات دریافت کنند.

کربوهیدرات ها که در بدن توسط آنزیم های مختلف به گلوکز تبدیل می شوند مهمترین سوخت سلولی بدن هستند. انرژی بدن را فراهم می کنند و یا اینکه در صورت اضافی بودن بدن بخشی از آن را به صورت منبع ذخیره انرژی در کبد یا عضلات ذخیره می کند.

شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت
شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت
همه گروه های غذایی مانند شیر, میوه ها, سبزیجات, نان و غلات حاوی مقدارها و انواع مختلف کربوهیدرات ها هستند. حساس ترین کربوهیدارت ها, قند های ساده هستند که به محض خورده شدن موجب بالا رفتن سریع قند خون می شوند.

شمارش میزان کربوهیدرات دریافتی در مدیریت و کنترل قند خون بسیار مهم است. البته این به آن معنا نیست که باید مصرف کربوهیدرات محدود شود بلکه باید میزان دریافت با نیاز شما متناسب باشند.

در مقایسه کربوهیدرات ها شاخصی به نام شاخص گلایسمی وجود دارد که میزان بالا رفتن قند خون پس از مصرف صد گرم از یک ماده غذایی را نشان می دهد. معمولا قند های ساده بالاترین مقدار را در شاخص گلایسمی دارند که بیشتر توصیه می شود این غذاها را کمتر دریافت کنید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت حاملگی چیست

دیابت حاملگی چیست ؟

دیابت حاملگی چیست نشان ها و علائم ابتلا به دیابت حاملگی ابتلا به دیابت نوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *