دیابت و کبد چرب - ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟
دیابت و کبد چرب - ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت و کبد چرب – ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت و کبد چرب – ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت و کبد چرب

طبق تحقیقات انجام شده , ۶۰ درصد دیابتی ها به کبد چرب نیز مبتلا می شوند و غالب آن ها از بیماری مزمن دوم خود اطلاعی ندارند.
کبد چرب یکی از بیماری های ناشی از سندرم متابولیک است . مجموع ریسک فاکتورهای مقاومت به انسولین , چربی خون بالا , پرفشاری خون , چاقی شکمی و قند خون بالا را سندرم متابولیک نام دارد.
تشخیص زود هنگام کبد چرب به درمان هرچه بهتر و سریع تر آن کمک می کند. کبد به خوبی قابلیت ترمیم و بهبود از این وضعیت را دارد. در صورتی که فردی مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد , بسیار مهم است که از نظر سلامت کبد به طور منظم چک آپ شود.

دیابت و کبد چرب - ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟
دیابت و کبد چرب – ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت بیماری مزمنی است که با تحت تاثیر قرار دادن قند خون , کبد را نیز درگیر می کند. شیوع کبد چرب در افراد دیابتی به میزان بسیار بالایی است و در دیابتی های چاق این شیوع بیشتر است. در صورت عدم تشخیص و درمان کبد چرب , فرد به سیروز کبدی مبتلا می شود که درمان آن غیر ممکن و حتی فرد در معرض ابتلا به سرطان و نارسایی کبد قرار می گیرد.
انسولین عامل اصلی ارتباط بین بیماری دیابت و کبد چرب است. عملکرد کبد وابسته به تولید و ترشح هورمون انسولین , و حساسیت این عضو به انسولین است. زیرا پس از صرف غذا سطح قند خون بالا می رود و پانکراس هورمون انسولین ترشح می کند.

انسولین موجب ورود گلوکز به سلول های می گردد. هنگامی که سطح گلوکز موجود در خون بالا است , کبد با جذب این گلوکز اضافی و تبدیل به گلیکوژن , موجب کاهش قند خون می گردد. همچنین هنگامی که قند خون افت می کند , کبد با تجزیه گلیوکوژن ذخیره ای خود موجب بالا رفتن و رساندن سطح قند خون به میزان نرمال می گردد.

در افراد مبتلا به دیابت , کبد قادر به این وظیفه خود نیست و باعث افزایش چالش کنترل قند خون در این افراد می گردد. سیگنال های هورمونی برای انتقال گلوکز به سلول ها نادیده گرفته می شود , قند خون بالا می رود و احتمال تجمع چربی در کبد افزایش می یابد.

کنترل بیماری دیابت , پیروی از رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند خون و فعالیت های ورزشی منظم و مستمر به جلوگیری از ابتلا به کبد چرب و کنترل هرچه بهتر دیابت کمک شایانی می کند.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت در زنان

دیابت در زنان

دیابت در زنان دیابت بیماری مزمن تمدن است که با اختلال در تولید و ترشح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *