تغذیه بیماران قلبی و دیابتی
تغذیه بیماران قلبی و دیابتی

تغذیه بیماران قلبی و دیابتی

تغذیه بیماران قلبی و دیابتی

دیابت نوع ۲ بیماری قند خون بالا است که در صورت عدم کنترل صحیح آن عوارض بدی برای سلامتی خواهد داشت. طبق آمار ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دیابتی دو برابر سایر افراد سالم لست. پس باید بدانید هر کاری که در جهت کنترل دیابت انجام می دهید به پیشگیری از بیماری قلبی نیز کمک مهمی می کند.

در بیماری دیابت تنها قند خون مهم نیست بلکه پایش فشار خون, چربی خون, کلسترول نیز مهم است. کلسترول و فشارخون دو جز مهم برای بررسی بیماری قلبی و عروقی هستند. محافظت از قلب در کنترل دیابت نیز موثر است. مراقب قلب خود باشید!

دیابت نوع ۲ و قلب
دیابت و مشکل قلبی ارتباط مستقیمی باهم دارند. تقریبا یکی از سه نفر دیابتی دچار بیماری قلبی, سکته قلبی می شود. مکانیسم اثر دیابت بر قلب پیچیده است. افراد دیابتی معمولا چربی خون, فشار خون بالایی دارند و چاق هستند. همین عوامل باعث بالا رفتن التهاب در بدن می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در فرد دیابتی افزایش می یابد.

تغذیه بیماران قلبی و دیابتی
تغذیه بیماران قلبی و دیابتی

برای کاهش خطرات بیماری قلبی و سایر عوارض دیابتی بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید و رفتارهای غذایی خود را اصلاح کنید. رژیم غذایی یکی از مهمترین اصول در کنترل دیابت و قند خون بالا است, که توصیه می شود زیر نظر یک متخصص تغذیه رژیم دیابتی داشته باشید و آن را به طور دقیق رعایت کنید. توجه داشته باشید رژیم دیابتی به معنای ممنوعیت صد در صدی برخی مواد غذایی نیست. بلکه همه مواد غذایی سالم و طبیعی آزاد هستند اما میزان و حجم مصرفی آن مشخص است و برای کنترل سطح قند خون در محدوده طبیعی باید مراقب حجم غذای مصرفی خود باشید و زیاده روی و یا حتی کم روی نکنید. تفریط نیز باعث افت قند خون در افراد دیابتی است که خود اثرات بدی برای سلامتی دارد.

نکته نهایی در افراد دیابتی مبتلا به بیماری قلبی؛ مصرف نمک را محدود کنید. غذاهای شور و نمکی را کمتر بخورید. به جای نمک از انواع ادویه ها, گیاهان خشک, لیمو یا نارنج و غیره استفاده کنید.

تندرست باشید!

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت حاملگی چیست

دیابت حاملگی چیست ؟

دیابت حاملگی چیست نشان ها و علائم ابتلا به دیابت حاملگی ابتلا به دیابت نوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *