تاثیر تغذیه در بارداری
تاثیر تغذیه در بارداری

تاثیر تغذیه در بارداری و دیابت

 تاثیر تغذیه در بارداری در چاقی نوزادان !
دریافت بیش از حد کربوهیدرات در دوران بارداری سلامت آینده جنین را به خطر می‌اندازد.
طبق تحقیقات انجام شده, مصرف بیش از حد کربوهیدرات در دوران بارداری, خطر ابتلا به چاقی را در دوران کودکی جنین ( هفت سالگی) افزایش می‌دهد. همچنین یکی دیگر از عوارض رژیم غذایی پرکربوهیدرات در این دوران , ابتلا به دیابت حاملگی است. ابتلا به دیابت حاملگی و رزیم غذایی سرشار از کربوهیدرات به خصوص تصفیه شده چاقی نوزاد را در مراجل ابتدایی زندگی در پی دارد.

دیابت حاملگی یکی از عارضه های دوران بارداری است که تقریبا ۳ تا ۸ درصد زنان باردار ممکن است به آن دچار شوند. در صورت کنترل دقیق آن پس از زایمان به صورت طبیعی خود از بین می‌رود. اما در صورت عدم کنترل دیابت حاملگی , علاوه بر به خطر افتادن سلامت جنین باعث افزایش احتمال ابتلا مادر به دیابت نوع ۲ پس از زایمان می‌شود.

دیابت بارداری کنترل نشده باعث افزایش خطر ابتلا جنین به دیابت, بیماری قلبی, چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی است. چاقی یکی از شایع ترین عوارض دیابت بارداری کنترل نشده است.

متاسفانه شیوع دیابت بارداری در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. زیرا مادران درحالی باردار می‌شوند که خود دچار اضافه وزن هستند و همچنین سن باردارشدن خانم ها بالا رفته است.

دیابت بارداری با اصلاح رژیم غذایی به راحتی قابل درمان است و تنها تعداد کمی از مادران نیاز به تزریق هورمون انسولین پیدا می‌کنند.

تاثیر تغذیه در بارداری
تاثیر تغذیه در بارداری

همه ما می‌دانیم که قند و غلات تصفیه شده ای مانند آرد سفید, انواع کیک و شیرینی‌ها, خوراکی‌های صنعتی و … برای سلامتی مفید نیستند. اما متاسفانه بیشتر مادران در دوران بارداری دچار پرخوری و خستگی شدید هستند , این دو عامل باعث افزایش تمایل به خوردن این قبیل غذاها می‌شوند.
تهوع و استفراغ این دوران مانع از خوردن غذاهای سالم پر پروتئین و سبزیجاتی می‌شود و بیشتر مادران تمایل به خوردن بیسکوئیت و شیرینی دارند.

اما باید بدانیم کنترل دریافت کربوهیدرات موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت حاملگی است. البته توصیه می‌شود حتما در خصوص تغییر رژیم غذایی با مشاور تغذیه مشورت کنید. زیرا محدودیت شدید کربوهیدرات از ترس ابتلا به دیابت بارداری , خود نیز عوارض مخربی بر سیستم عصبی جنین دارد.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com ادویه های مجاز در بارداری

ادویه های مجاز در بارداری مجاز به مصرف کدام ادویه در بارداری هستم؟

ادویه های مجاز در بارداری چیست؟ ادویه های مجاز در بارداری که میتوان با خیال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *