چاقی شکمی و سرطان
چاقی شکمی و سرطان

چاقی شکمی و سرطان

چاقی شکمی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد!
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۳۶۰ میلیون بزرگسال چاق در دنیا وجود دارد.چاقی, التهاب مزمن در سراسر بدن است که باعث اختلال در عملکرد طبیعی هورمون‌های انسولین, تستوسترون, استروژن می‌شود. بنابراین احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد.
احتمال ابتلا به سرطان در افراد چاق پنج برابر بیشتر از سایر افراد سالم با وزن طبیعی است.
اضافه‌وزن و چاقی خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.خطر ابتلا به سرطان کبد, رحم, مری, تخمدان,سینه, پروستات, تیروئید, لوزالمعده در افراد چاق بالاتر است. چاقی ناحیه شکم (مرکزی) بسیار خطرناک‌تر از چاقی در نواحی لگن و ران‌ها است.
سبک زندگی غلط و رژیم غذایی ناسالم دو عامل اصلی بروز چاقی و اضافه‌وزن در بیشتر کشورها هستند. غالب افراد حداقل فعالیت بدنی را طی هفته دارند و روزانه کالری بسیار بالاتری از نیاز روزانه خود دریافت می‌کنند.

 

چاقی شکمی و سرطان
چاقی شکمی و سرطان

 

طبق تحقیقات انجام شده اندازه دور کمر نسب به شاخص توده بدنی (BMI), شاخص بهتری برای بررسی چاقی افراد است. در کشور ما ایران , اندازه دور کمر بیشتر از ۸۰ سانتی‌متر در زنان و ۹۰ سانتی‌متر در مردان چاقی شکمی (مرکزی) تلقی می‌شود و افراد برای حفظ سلامت خود و دوری از بیماری‌ها باید به فکر کاهش وزن باشند.

انباشته شدن توده چربی در ناحیه شکم , باعث بروز مشکلات قلبی, تنفسی و کبدی است. افراد به ویژه آقایانی که دچار چاقی شکمی هستند بیشتر در معرض خطر سکته قلبی , کبد چرب , دیابت نوع۲ و انواع سرطان ها هستند.

کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی دو اصل مهم در درمان چاقی و اضافه‌وزن است. البته توصیه می‌شود هرگز از رژیم‌های خودسرانه برای لاغری استفاده نکنید. اینگونه رژیم‌ها ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش وزن مقطعی شوند اما به دلیل عدم اصلاح رفتارهای غذایی تثبیت نخواهد شد و مجدد اضافه وزن خواهید داشت.

توصیه کلی دیگر افزایش فعالیت بدنی است. حتما طی روز ورزش کنید حتی اگر وقت ورزش کردن ندارید ؛ به جای آسانسور از پله استفاده شود و به جای تردد با وسیله شخصی پیاده‌روی کنید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

چاقی شکم - با توصیه های تغذیه شکم خود را تخت کنیم !

چاقی شکم را با توصیه های تغذیه ای از بین ببرید و شکمتان را تخت کنید !

چاقی شکم را با توصیه های تغذیه ای از بین ببرید چگونه شکم خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *