بی اشتهایی در نوجوانان
بی اشتهایی در نوجوانان

بی اشتهایی در نوجوانان

بی اشتهایی در نوجوانان علتش چیست؟
نوجوانان اغلب در سنین بلوغ به علت تغییرات هورمونی دچار بی اشتهایی می‌شوند. طولانی شدن مدت بی اشتهایی و کم غذا خوردن منجر به کاهش وزن ناسالم, ضعف جسمانی, افت تحصیلی و بیماری می‌شود.
در این دوره حساس نقش والدین بسیار مهم است. پدر و مادر با رابطه صمیمی با فرزند نوجوان خود به رفع این وضعیت باید کمک کنند.

در این مقاله علت‌های بروز بی اشتهایی در نجوانان را بررسی خواهیم کرد:

۱٫استرس
استرس یکی از بزرگترین علت های بروز بی اشتهایی در نوجوانان است. دوره بلوغ با تغییرات هورمونی, تغییرات جسمی و روحی همراه است که زندگی نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکلات در روابط با پدر و مادر, مسائل مدرسه و تحصیلی, اتفاقات ناگوار هرکدام در افزایش استرس این دوران تاثیر به سزایی دارند.

 

بی اشتهایی در نوجوانان
بی اشتهایی در نوجوانان

 

۲٫افسردگی
نوجوانان به ویژه دختران به علت های مختلف ممکن است دچار افسردگی شوند. البته استرس بیش از حد خود یکی از علل اصلی بروز افسردگی است. یکی از نشانه های افسردگی بی اشتهایی و تغییر الگو غذایی است. برای اطمینان از اینکه فرزندتان به افسردگی مبتلاست و یا فقط دچار نوسانات خلقی شده به سایر علائم توجه کنید. بی انگیزگی و بی حالی, افت تحصیلی, تغییر الگو خواب و کاهش فعالیت بدنی , شور و هیجان از دیگر نشانه های افسردگی است.

۳٫اختلالات خوردن
اختلالات خوردن مانند آنورکسیا نروزا (anorexia nervosa) و بولیمیا (bulimia) خطرناک هستند. در این اختلالات فرد به خود گرسنگی شدید می‌دهد و یا فعالیت جسمانی بیش از حد انجام می‌دهد تا وزن نگیرد. اغلب نوجوانان از ظاهر جسمانی خود راضی نیستند و تصور می‌کنند چاق و بد هیکل هستند. امتناع از خوردن غذاها, برانداز کردن هیکل خود بیش از حد, عدم رضایت از بدن از نشانه های این اختلال است.

۴٫بیماری و دارو
کودکی دچار تب, سرماخوردگی و بیماری است قطعا میل به غذا ندارد. اغلب بیماری ها با کاهش اشتها و تمایل به غذا همراه هستند. همچنین مصرف برخی داروها باعث کاهش اشتها است. مصرف مزمن دارو حتی ممکن است باعث کمبود ریزمغذی‌ها و بیماری در نوجوان شود.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی نفرت از وضعیت جسمانی خود و تصور چاق بودن در حالی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *