انورکسیا
انورکسیا

انورکسیا و پوکی استخوان

انورکسیا و پوکی استخوان

انورکسیا نروزا از بیماری های اختلال خوردن است که با ترس نسبی از چاق شدن و افزایش وزن همراه است. افراد مبتلا به این بیماری تصور می کنند که دچار اضافه وزن هستند در حالی که به شدت لاغر و کم وزن می باشند!
طبق تحقیقات انجام شده ۰٫۵ تا ۳٫۷ درصد زنان دچار این اختلال هستند. شیوع این بیماری در زنان به دلیل حساسیت بالا نسبت به ظاهر خود به خصوص در سنین بلوغ و نوجوانی بسیار بالاتر از مردان است.

این بیماری خود زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگر است و حتی در صورت عدم درمان صحیح باعث مرگ بیمار نیز می شود.

شروع بیماری بیشتر از سنین بلوغ است. در دختران نوجوانی که دچار این اختلال هستند قاعدگی نیز دچار اختلال می شود و حتی ممکن است دیرتر از همسن های خود قاعده شوند. و اگر قاعده شده باشد به علت انورکسیا ممکن است سیکل نامنظمی داشته باشد.

پوکی استخوان
پوکی استخوان وضعیتی است که در آن تراکم استخوان کاهش یافته و مستعد شکستگی و ترک است. پوکی استخوان بیماری همه گیر جهانی است که بیشتر افراد به خصوص سالمندان درگیر آن هستند. زنان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند.

عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان عبارتند از:

  • لاغری بیش از حد
  • سابقه خانوادگی این بیماری
  • یائسگی و یا سیکل قاعدگی نامنظم
  • مصرف برخی داروها
  • دریافت حداقلی منابع کلسیمی
  • عدم فعالیت بدنی و ورزش
  • سیگار و دخانیات
  • الکل

 

پوکی استخوان بیماری خاموشی است که اغلب زمان ها قابل پیشگیری نیست.

 

 

 

انورکسیا
انورکسیا

 

 

 

انورکسیا و پوکی استخوان
آنورکسیا مشکلات سلامتی بسیاری برای فرد در پی خواهد داشت. اختلالات تغذیه ای و هورمونی ناشی از آنورکسیا بر روی تراکم استخوانی تاثیر منفی دارد. لاغری بیش از حد باعث آمنوره ( قطع قاعدگی) است و در نتیجه آن سطح هورمون استروژن در زنان مبتلا کاهش می یابد. افت میزان استروژن خون باعث کاهش تراکم استخوانی و پوکی آن است.

کنترل پوکی استخوان
بیش از یک سوم تراکم استخوان در دوره بلوغ انسان تشکیل می شود. در حالی نوجوان مبتلا به بی اشتهایی انورکسیا باشد قطعا تراکم استخوانی خوبی ساخته نخواهد شد. شیوه اصلی درمان در زنان مبتلا به انورکسیا نروزا افزایش وزن و رفع مشکلات روحی است.

کار درمان فرد مبتلا باید با روانشناس و مشاور تغذیه همگام صورت گیرد.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی نفرت از وضعیت جسمانی خود و تصور چاق بودن در حالی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *