کاهش و افزایش وزن | یویو وزنی
کاهش و افزایش وزن | یویو وزنی

کاهش و افزایش وزن | یویو وزنی

کاهش و افزایش وزن | یویو وزنی

افزایش و کاهش وزن برای بدن مضر است. یویو وزنی عبارتی است که برای افرادی که مداوم رژیم کاهش وزن می‌گیرند و پس از پایان آن مجدد دچار اضافه وزن می‌شوند, استفاده می‌شود. که ۱۰ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان به آن دچار هستند.

این مقاله علت مضر بودن افزایش و کاهش وزن مکرر را بررسی کرده است.

۱٫ کاهش وزن و از دست دادن توده چربی باعث افزایش اشتها و القا ذخیره انرژی برای بدن است. در صورتی که سبک زندگی و الگوهای خوراکی فرد اصلاح نشده باشد پس از پایان دوره کاهش وزن مجدد با پرخوری دچار اضافه وزن می‌شود.

۲٫درصد چربی بیشتر:افزایش و کاهش وزن مکرر باعث افزایش توده چربی بدن است. هرچه میزان چربی بدن بیشتر باشد کاهش وزن دشوارتر است. به همین جهت است افرادی که سالیان سال انواع رزیم های لاغری را استفاده کرده اند اما وزن ایده آل خود را تثبیت نکرده اند به سختی وزن کم خواهند کرد.

۳٫کاهش توده عضلانی: بالا و پایین شدن وزن باعث از دست رفتن توده فعال عضلانی است. بافت عضلانی برخلاف بافت چربی, فعال است و انرزی می‌سوزاند و باعث افزاش سطح متابولیسم بدن است. ورزش و دریافت کافی پروتئین در برنامه کاهش وزن دو نکته اصلی در حفظ توده عضلانی هستند.

 

 

کاهش و افزایش وزن | یویو وزنی
کاهش و افزایش وزن | یویو وزنی

 

 

۴٫ازدیاد وزن باعث ابتلا به کبد چرب است. همانطور که گفته شد افزایش و کاهش وزن مکرر باعث افزایش توده چربی بدن است. بخشی از این چربی در سلول های کبدی انباشته می‌شوند که باعث اختلال کبد است.

۵٫افزایش احتمال ابتلا به دیابت را در پی دارد.

۶٫ خطر بیماری های قلبی و عروقی در افرادی که یویو وزنی داشته اند بالاتر است.

۷٫ در یویو وزنی فشار خون افزایش می‌یابد.

۸٫ دلزدگی و خستگی از کاهش وزن. یکی از اثرات بسیار منفی افزایش و کاهش وزن مکرر دلزدگی از رسیدن به هدف و حتی پرخوری عصبی است.

۹٫ یویو شدن وزن حتی از اضافه وزن مفرط نیز بدتر است.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

راههای کاهش وزن سریع

راههای کاهش وزن سریع

راههای کاهش وزن سریع کنترل وزن در محدوده نرمال یکی از اصلی ترین اصول برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *