مضرات روغن پالم - در مورد روغن پالم چه می دانید؟
مضرات روغن پالم - در مورد روغن پالم چه می دانید؟

مضرات روغن پالم – در مورد روغن پالم چه می دانید؟

مضرات روغن پالم – در مورد روغن پالم چه می دانید؟

مضرات روغن پالم

روغن پالم چرا ضرر دارد؟
روغن پالم روغنی است که از میوه درخت نخل بدست می آید , پر مصرف ترین روغن گیاهی سراسر جهان است. بزرگترین تولید کننده این روغن کشور مالزی است .این روغن حاوی اسیدهای چرب پالمتیک اسید است و اسم خود را از این اسید چرب گرفته است.
روغن پالم مثل هر ماده غذایی دارای مضرات و خواص مفید برای بدن انسان است. که باید بررسی شود ببینیم خاصیت مثبت آن غالب است یا منفی؟

روغن پالم حاوی مقداری ویتامین E به نام توکوترینول است که از لخته شدن خون و انسداد عروق مغزی جلوگیری می کند . در مقابل اکسید شدن مقاوم و در دمای اتاق جامد است. همچنین مثل سایر روغن های گیاهی حاوی کلسترول نیست.

روغن پالم نیز همانند سایر روغن های صنعتی مضراتی دارد .این روغن در بین سایر روغن ها در رده آخر برای مصرف خوراکی قرار می گیرد زیرا حاوی چربی های اشباع است . چربی این روغن اسیدهای چرب ترانس است . نوع ترانس به دلیل عدم تجزیه توسط آنزیم ها , در سلول انباشته می شود و مشکل ساز است . به همین دلیل مصرف روغن پالم ضرر دارد . اگرچه این روغن کلسترول ندارد ولی باعث بالا رفتن سطح کلسترول بد ( LDL ) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL ) در خون می شود .
همچنین این روغن حاوی اسیدچرب های اولئیک اسید که مصرف آن باعث افزایش ابتلا به بیماری های قلبی می شود .بنابراین روغن پالم در مقایسه با سایر روغن ها زیان‌آور است و باید مصرف آن به شدت محدود شود.

مضرات روغن پالم - در مورد روغن پالم چه می دانید؟
مضرات روغن پالم – در مورد روغن پالم چه می دانید؟

توکوترینول و کارتنوئیدهای پالم از جمله آنتی اکسیدان های این روغن هستند که در لوازم آرایشی مصرف می شود . استفاده به عنوان سوخت زیستی از دیگر کاربردهای این روغن است. روغن نخل را به عنوان بیودیزل ( سوخت زیستی) به شکل پالم متیل استر اشتفاده می کنند. همچنین جالب است بدانید از این روغن به عنوان تهیه بمب در طول جنگ جهانی دومی نیز استفاده می شده است.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *