عوامل پیشگیری از سرطان
عوامل پیشگیری از سرطان

عوامل پیشگیری از سرطان

عوامل پیشگیری از سرطان

عوامل پیشگیری از سرطان
تکثیر مهار نشده ی سلول ها منجر به ایجاد توده و در نهایت تومور سرطانی می شود . علت دقیق آن که چرا سلول به یک باره دچار تکثیر غیر قابل کنترل می شود هنوز مشخص نیست . اما با کاهش عوامل خطر درونی و برونی سرطان , تا حد زیادی می توان از این بیماری پیشگیری نمود .

چاقی یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن مانند دیابت , پرفشاری خون و سرطان است . چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می گردد . چاقی و اضافه وزن با سرطان های تیروئید , سینه , کلیه , مری و روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد .

رژیم غذایی ناسالم و غیر متنوع نیز از عوامل خطر مهم است . مصرف بیش از حد هر ماده غذایی حتی اگر سالم و طبیعی باشد ممکن است باعث بروز بیماری گردد . مصرف بیش از حد غذاهای رستورانی و فست فودی به علت میزان بالای چربی های مضر از دیگر علل ابتلا به سرطان می باشد .

محصولات غذایی صنعتی و تجاری : این محصولات غذایی حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده های غذایی می باشند که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می گردند . به طور مثال نیترات و نیتریت موجود در فرآورده های گوشتی ( سوسیس و کالباس ) در بدن ماده ای سرطان زا خواهد بود!

از دیگر عوامل خطر بیرونی ابتلا به سرطان , بی خوابی و اضطراب است . کم خوابی و بی خوابی تعادل متابولیسمی بدن را بر هم میزند و بدن مستعد ابتلا به سرطان می گردد .

عوامل پیشگیری از سرطان
عوامل پیشگیری از سرطان

۹۰ – ۷۰ درصد سرطان ها علت شان سبک زندگی غلط است !
افراد ابتلا به سرطان را بدبختی می دانند , اما نمی دانند سبک زندگی غلط باعث ابتلا به این بیماری شده است . طبق تحقیقات انجام شده ۷۰ – ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری خواهد بود در صورتی که : فرد در محدوده وزنی طبیعی خود باشد , سیگار و دخانیات استعمال نشود , نوشیدنی الکلی هرگز مصرف نکند و در نهایت حداقل ۲/۵ ساعت طی هفته ورزش کند . غالب عوامل خطر سرطان به علت سبک زندگی نادرست است که با اصلاح رفتاری تا حد زیادی می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد .

مطالعات بیان می کنند که بیشتر عوامل محیطی و خارجی مانند سیگار و قلیان , مشروبات الکلی , رژیم غذایی ناسالم , آفتاب سوختگی , در معرض مواد شیمیایی بودن منجر به بیماری سرطان می شوند . عوامل داخلی مانند جهش ژنتیکی به ندرت باعث سرطان می گردد . عوامل داخلی بدن تنها ممکن است ۳۰-۱۰ درصد باعث ابتلا به سرطان شود , اما عوامل خارجی ۹۰-۷۰ درصد علت ابتلا به سرطان های مختلف می باشند .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *