علل بي اشتهايي در كودكان
علل بي اشتهايي در كودكان

علل بی اشتهایی در کودکان

علل بی اشتهایی در کودکان

علل بی اشتهایی در کودکان
کاهش اشتهای کودک همیشه نگران کننده نیست . همه کودکان دچار افزایش و کاهش اشتها می شوند . به طور مثال اشتهای کودک در فصل سرد سال افزایش و در روزهای گرم سال کاهش میابد , که کاملا طبیعی است اما ممکن است کاهش اشتها منجر به کاهش وزن یا بروز علائم بیماری شود .

ممکن است کودک دچار تب یا آنفلونزا شود که به طور چشمگیری اشتهای او کاهش میابد . خوراندن سوپ و آش به کودک در حین بیماری موجب حفظ سلامت و آبرسانی به بدن او می شود . همچنین این نوع غذاهای آبکی به راحتی خورده و هضم می شوند .

از دیگر علل کم اشتهایی کودکان خوردن بیش از حد شیرینی و شکلات است . شیرینی و شکلات , محصولات تجاری و صنعتی حاوی مقادیر بالایی قند و چربی مضر می باشند و باعث ایجاد سیری کاذب در کودک می شوند . به همین جهت کودک برای خوردن غذاهای سالم , مقوی و مغذی اشتهای کافی را ندارد .
به عنوان یک مادر مواد غذایی سالم و مغذی را جایگزین مواد غذایی ناسالم کنید . معجون های مختلف , آجیل , میوه های خشک , سبزیجات تازه و رنگی , درت بو داده خانگی و … را به برنامه غذایی کودک اضافه کنید .

 

علل بی اشتهایی در کودکان
علل بی اشتهایی در کودکان

 

کمبود ریز مغذی های از دیگر علل کم اشتهایی کودک است . کمبود روی به ویژه اثر مستقیمی بر کاهش اشتها دارد . دریافت کافی از منابع ویتامین ث , D , روی , کلسیم و B12 برای رشد کودک ضروری است . حتی در صورت نیاز ممکن است طبق نظر متخصص از مکمل های تغذیه ای برای تامین نیاز کودک استفاده شود .

استرس نیز اثر منفی بر سلامت و استهای کودک دارد . هر عاملی که باعث تنش و اضطراب در زندگی کودک شود ممکن است بر اشتهای او اثر بگذارد . این عامل به ویژه با ورود کودک به مهد و یا مدرسه ممکن است شدت بگیرد . همراهی والدین به ویژه مادر با کودک تا حد زیادی در کاهش تنش ها موثر است . عوامل اضطراب کودک را بشناسید و از بین ببرید .

عوارض جانبی برخی از داروها اثر بر اشتها است . ممکن است کودک از داروی خاصی مصرف می کند که بر اشتهای او اثر منفی گذاشته است . به طور نمونه داروهای درمانی در بیماری بیش فعالی ( ADHD ) باعث کاهش اشتها است .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

افزایش اشتها در کودکان |برای خوش اشتهایی کودک چه باید کرد؟

افزایش اشتها در کودکان |برای خوش اشتهایی کودک چه باید کرد؟

افزایش اشتها در کودکان |برای خوش اشتهایی کودک چه باید کرد؟ افزایش اشتها در کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *