رژیم کلیوی - برای داشتن کلیه هایی سالم چه بخوریم؟
رژیم کلیوی - برای داشتن کلیه هایی سالم چه بخوریم؟

رژیم کلیوی – برای داشتن کلیه هایی سالم چه بخوریم؟

رژیم کلیوی

رژیم کلیوی , برای داشتن کلیه های سالم
غالب افراد به سلامت کلیه های خود توجهی ندارند. طبق آمار رسمی ۲۴ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد .
کلیه ها از حساس ترین اندام های بدن هستند. کلیه بسیار آسیب پذیر است . افراد دیابتی , افراد مبتلا به پرفشاری خون , افراد چاق , افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی , مبتلایان به عفونت های ادراری و بیماران قلبی و عروقی بسیار در معرض خطر ابتلا به اختلالات کلیوی می باشند.

اگر نگران سلامتی کلیه های خود هستید , مواد غذایی زیر را به برنامه خود اضافه کنید.

رژیم کلیوی - برای داشتن کلیه هایی سالم چه بخوریم؟
رژیم کلیوی – برای داشتن کلیه هایی سالم چه بخوریم؟

کلم
کلم برای کلیه ها بسیار مفید است و موجب ترشح و دفع اوریک اسید از بدن می گردد. ازدیاد اوریک اسید در گردش خون باعث ابتلا به بیماری نقرص است. البته سطح اوریک اسید خون در بسیاری از افرادی که به چاقی و دیابت مبتلا هستند , نیز بالاست . اوریک اسید بالا مشکل زا است و باعث ایجاد التهاب و تخریب بافت کلیه ع و حتی باعث ایجاد سنگ های کلیوی می شود. دریافت منظم کلم در برنامه غذایی خود باعث دفع اوریک اسید از ادرار می شود.

خانواده توت ها
همه انواع توت برای کلیه ها مفید است زیرا قند بسیار کم و انتی اکسیدان بسیار بالایی دارند. زغال اخته و گیلاس از بهترین های این خانواده می باشند. زغال اخته حاوی آنتی اکسیدانی به نام پروآنتوسیانین و مانوز است . این ترکیبات طبیعی موجب کاهش قدرت باکتری ها در چسبیدن به دیواره مثانه و عفونت زایی می شوند. گیلاس خواصی مانند کلم دارد ؛ موجب دفع اوریک اسید از طریق ادرار می شود . البته توجه داشته باشید که از اضافه کردن شکر به این خانواده جلوگیری کنید زیرا تمام خواص سلامتی آن از بین میرود.

غذاهای دریایی
غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو است که حاوی مقادیر زیادی اسیدچرب امگا۳ – که خواص ضد التهابی دارد – و پروتئین می باشند. پروتئین برای کلیه تا وقتی که فرد مبتلا به بیماری های کلیوی نباشد , مضر نیست ! . رایج ترین علت بیماری های کلیوی قند خون بالا و پرفشاری خون است.
دریافت پروتئین در هر وعده غذایی موجب ثبات هر چه بهتر سطح قند خون و ممانعت از بالارفتن ناگهانی قند می شود .

آووکادو
آووکادو سرشار از چربی های غیر اشباع و مفید است. چربی های فیر اشباع موجب افزایش جذب ریزمغذی از سبزیجات می گردد . به این معنی که با اضافه کردن کمی اووکادو به سالاد , مواد مغذی بیشتری در بدن جذب می گردد. آووکادو در تثبیت قند خون , کاهش گرسنگی و ریزه خواری بسیار موثر است.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

لاغری بدون گرسنگی – آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟

لاغری بدون گرسنگی آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟ لاغری بدون گرسنگی گرسنگی متناوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *