راه های افزایش وزن در کودکان
راه های افزایش وزن در کودکان

راه های افزایش وزن در کودکان

راه های افزایش وزن در کودکان

چه ویتامین هایی برای افزایش اشتهای کودک نیاز است ؟

کودکان ۲ تا ۵ سال با توجه به آن که سرعت رشدشان نسبت به قبل کاهش میابد و قدرت حرکتی و کنجکاوی کودک افزایش میابد , به صورت کاملا طبیعی اشتهای کودک کم می شود . در این بازه سنی کودک ترجیحات غذایی را یاد می گیرد و گاها تحت تاثیر عوال خارجی مانند تمایلات خانواده , رسانه و … از برخی غذاها نفرت و به برخی غذاها تمایل شدیدی دارد .

این کاهش اشتها تا حدی طبیعی است و اصلا نگران کننده نیست . اما در صورتی که منحنی رشد کودک افت کند و دچار کمبود ریزمغذی شود , خطرناک است .

کمبود ویتامین ها و املاح معدنی ممکن است در اثر اشتهای پایین کودک رخ دهد . برنامه غذایی سرشار از ویتامین و املاح معدنی موجب تحریک اشتهای کودک می شود .

راه های افزایش وزن در کودکان
راه های افزایش وزن در کودکان

ویتامین B12
ویتامین B12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود . این ویتامین به تبدیل غذا به انرژی , متابولیزه چربی ها و پروتئین , و حفظ سلامت کبد , مو , چشم و پوست کمک می کند . کمبود این ویتامین در کودکان خردسال بسیار شایع است . زیرا مقدار این ویتامین در شیر مادر بسیار کم است . به همین منظور می بایستی گوشت قرمز که منبع غنی از ویتامین ب ۱۲ است به برنامه غذایی کودک اضافه شود . انواع سوپ , آبگوشت , خورش های سنتی , گوشت لا پلو و … از جمله غذاهای ایرانی سنتی می باشند که نیاز کودک به این ویتامین را به خوبی تامین می کند .

روی
اولین نشانه کمبود روی , کاهش اشتها است . کمبود این ماده معدنی در کودکان خردسال باعث کوتاه قدی , عدم حس چشایی و یا بویایی , مشکلات پوستی و التیام کند زخم ها است . در صورتی این کمبود در سنین پایین رفع نشود , باعث اختلالات جنسی در بزرگسالی می شود .
از جمله وظایف روی در بدن عبارتند از هضم پروتئین و کربوهیدرات , تشکیل ساختار غشا و …
گوشت , حبوبات به ویژه لوبیا , نخود سبز , مغزهای خام بهترین منابع غنی از روی می باشند . به طور مثال می توانید مغزهای خام و تازه مانند پسته , گردو , بادام و فندق را اسیاب و به همراه شیر مخلوط کنید , تا کودک به راحتی میل کند .

ویتامین D
این ویتامین موجب تسهیل جذب املاح معدنی مانند آهن , روی و … در بدن می شود . در صورتی که بدن به خوبی املاح معدنی را جذب نکند , کودک دچار خستگی و کاهش اشتها می شود . تخم مرغ , پرتقال و ماهی تا حدی حاوی ویتامین D می باشند اما منبع اصلی این ویتامین نور خورشید است . پس بهتر است ساعاتی در روز را کودک در بیرون از منزل بازی کند تا به اندازه کافی در تماس با نور خورشید باشد .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

مواد غذایی مفید برای مغز

مواد غذایی مفید برای مغز را میشناسید؟ غذاهایی که ما میخوریم چه عملکردی بر روی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *