دیابت چیست ؟ و انواع آن

دیابت چیست ؟ و انواع آن

امروزه طبقه بندی بیماری دیابت براساس اتیولوژی بیماری است و دیگر از سن به عنوان معیاری برای طبقه بندی دیابت استفاده نمیشود . اگرچه دیابت نوع یک عمدتا قبل از سن ۳۰ سالگی بروز مینماید ، ولی تخریب سلول های بتا پانکراس به دلایل خود ایمنی (که در دیابت نوع یک اتفاق می افتد ) ممکن است در هر سنی روی دهد .
به همین ترتیب ، اگرچه دیابت نوع دو معمولا با بالا رفتن سن اتفاق می افتد ، ولی احتمال بروز آن در کودکان ، به ویژه کودکان چاق نیز وجود دارد.
انواع طبقه بندی قدیم دیابت:

  •    بر اساس سن شروع :بروز نوع یک در افراد کمتر از ۳۰ سال و نوع دو با افزایش سن
  • بر اساس نوع درمان : وابسته به انسولین و غیر وابسته به انسولین

دیابت نوع ۱ چیست :

به علت تخریب سلول های بتای جزایر لانگرهانس پانکراس ، کمبود شدید یا فقدان کامل انسولین وجود خواهد داشت . اعتقاد بر این است که اصلی ترین عامل در پیدایش دیابت نوع یک بروز اختلال خودایمنی علیه سلول های بتای جزایر لانگر هانس پانکراس میباشد . ازینرو ، تعداد زیادی از بیماران دیابتی نوع یک در گروه دیابت نوع یک به واسطه ایمنی قرار میگیرند . در تعداد کمی از مبتلایان به دیابت نوع یک که تحت عنوان دیابت نوع یک ایدئوپاتیک ( idiopatic ) طبقه بندی میشوند ، نشانه ها و تظاهرات بالینی مشابه با دیابت نوع یک به واسطه ایمنی است ولی تمام آزمایشات مربوط به نشانگرهای تخریب خود ایمنی سلول های بتا منفی است .

دیابت نوع ۲ چیست :

شایعترین نوع دیابت است . این نوع از دیابت بیش از ۹۰% از کل موارد ابتلا به دیابت را شامل میشود . دو عامل مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین به همراه هم ، عامل هیپرگلیسیمی در مبتلایان به دیابت نوع دو هستند . میزان دخالت هریک از این دو عامل در ایجاد هیپرگلیسیمی در بیماران مختلف فرق میکند و ممکن است در عده ای مقاومت به انسولین عامل اصلی هیپرگلیسیمی باشد ولی در عده ای دیگر کمبود نسبی انسولین اصلی هیپرگلیسیمی بیمار باشد .

 

دیابت شیرین بارداری (GDM) :

عبارت است از تحمل غیر طبیعی به گلوکز که بروز یا اولین شناسایی آن در هنگام بارداری باشد .
بعد از زایمان معمولا در تعداد زیادی از زنان مبتلا به دیابت بارداری (حدود ۹۰% آنها ) تحمل غیر طبیعی گلوکز برطرف خواهد شد ولی در عین حال احتمال ابتلا بعدی به دیابت ( معمولا دیابت نوع ۲) در آنها افزایش میابد . بنابراین شش هفته بعد از پایان بارداری ، با انجام تست تحمل گلوکز ، این زنان در یکی از چهار گروه ۱)دیابت شیرین ، ۲)تحمل گلوکز مختل ، ۳)گلوکز ناشتایی مختل یا ۴) نرمال قرار میگیرند.

دیابت بی مزه

این بیماری که در اثر اختلال سیستم هورمونی ADH ( هورمون ضد ادراری) که از غده هیپوفیز پیشین ترشح میشود ، کم میگردد.

این بیماری هیچ ارتباطی با افزایش قند خون ندارد و فقط در تکرر ادرار با دیابت شیرین مشابه است .

برای مشاهده انواع برنامه غذایی برای دیابتی ها کلیک کنید

برای مراجعه به لیستی از بهترین طرز تهیه غذا برای دیابتی ها کلیک کنید

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

بهترین سبزیجات

بهترین سبزیجات

بهترین سبزیجات برای سلامتی همه انواع سبزیجات برای سلامتی مفید هستند. بیشتر سبزیجات کم کالری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *