دیابت به زبان ساده - همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم
دیابت به زبان ساده - همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

دیابت به زبان ساده – همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

دیابت به زبان ساده

همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

دیابت چیست؟
دیابت , بیماری مزمن تمدن است که بدن مانند افراد سالم , قادر به کنترل قند خون نمی باشد. پس از صرف غذا , بدن غذای دریافت شده را به قند (گلوکز) تجزیه می کند تا مورد استفاده قرار گیرد. افراد دیابتی انسولین کافی ترشح نمی کنند و یا مقاومت به انسولین در بدن این افراد ایحاد شده است که قادر به کنترل قند موجود در خون نمی باشند. در نتیجه این قند در خون باقی می ماند و وارد سلول ها نمی شود. در صورت عدم کنترل دیابت , قند اضافی در خون باعث تصلب شریان و اختلال در گردش خون به ویژه در اندام انتهایی ( پاها ) می شود. همچنین با فشار آوردن به پانکراس برای تولید بیشتر انسولین , سلول های پانکراسی آسیب می بینند و از کار می افتند.

برخی از علائم و نشانه های دیابت عبارتند از :

  • تکرر ادرار
  • تشنگی و یا گرسنگی مفرط
  • کاهش وزن شدید
  • اختلال بینایی
  • کمبود انرژی , ضعف و بی حالی

دیابت کنترل نشده , بیماری بسیار خطرناکی است که فرد را مستعد ابتلا به سایر بیماری های مزمن و خطرناک مانند بیماری های قلبی , نارسایی کلیه , نابینایی و … می کند.

دیابت به زبان ساده - همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم
دیابت به زبان ساده – همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

برای پیشگیری و یا کنترل دیابت موارد زیر را رعایت کنید:

  1. سیگار ممنوع – افراد سیگاری ۴۰-۳۰% بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت و یا پیشرفت این بیماری هستند. سیگار باعث بالا رفتن قند خون و آسیب و تخریب سلول های قلب و رگ های خونی می گردد.
  2. به وزن ایده آل خود برسید – اگر اضافه وزن یا مبتلا به چاقی هستید , وزن خود را کاهش دهید. ۹۰% افراد دیابتی چاق هستند. کنترل قند خون در افراد چاق بسیار دشوار است.
  3. حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید – شنا , پیاده روی , دو آرام و دوچرخه سواری از ورزش های ساده و سبک است که غالب افراد قادر به انجام آن ها هستند. علاوه بر ورزش فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید.درازنشست , پیاده روی پس از صرف شام و … فعالیت های بدنی مناسبی است که می توانید به همراه اعضای خانواده خود انجام دهید.
  4. برنامه غذایی سالم داشته باشید – قند و شکر را محدود کنید. توصیه می شود بیشتر از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج , انواع کلم و … مصرف کنید. چربی گوشت را بگیرید. غذاهای آماده و نیمه آماده منجمد , آبمیوه های صنعتی , شکلات , شیرینی و فست فود ها را محدود کنید.
کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت

شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت

شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت بیماری دیابت, از بیماری های رایج متابولیکی امروزی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *