خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت
خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت

خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت

خواص موز برای درمان دیابت و سلامتی

خواص موز بر دیابت و سطح قند خون

حفظ ثبات سطح قند خون در افراد دیابتی بسیار مهم است .کنترل هرچه بهتر سطح قند خون مانع از پیشرفت بیماری و بروز اختلالات ناشی از دیابت می شود.موز اگرچه میوه مفیدی است اما حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و قند است که باعث بالا بردن ناگهانی قند خون پس از مصرف می گردد.

 

مصرف موز در افراد دیابتی بلامانع است؟

خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت
خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت

اگر شما مبتلا به دیابت هستید , می بایستی میزان و نوع کربوهیدرات مصرفی برایتان اهمیت داشته باشد . زیرا کربوهیدرات برخلاف سایر درشت مغذی ها تاثیر مستقیم بر بالا بردن قند خون دارد. در افراد سالم و غیر دیابتی پس از مصرف کربوهیدرات , انسولین ترشح می شود که موجب برداشتن قند از خون و ورود آن به سلول می گردد. این فرایند در افراد دیابتی با اختلال مواجه است ممکن است انسولین کافی ترشح نشود و یا سلول ها نسبت به انسولین مقاومت داشته باشند .
۹۳% بافت موز کربوهیدرات است که به شکل فیبر , نشاسته و قند است. یک موز متوسط ۱۴ گرم قند و ۶ گرم نشاسته دارد.

 

موز حاوی فیبر است که مانع از بالا رفتن ناگهانی قند خون است.

به اضافه ی نشاسته و قند , یک موز متوسط حاوی ۳ گرم فیبر است. هر فرد مبتلا به دیابت می بایست روزانه مقدار کافی فیبر دریافت کند. فواید سلامتی فیبر از جمله کاهش سرعت هضم غذا و جذب کربوهیدرات است. که در نتیجه از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کند و موجب کنترل بهتر قند خون است.

 

موز نرسیده حاوی نشاسته مقاوم است.

خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت
خواص موز | خواص دارویی و درمانی موز بر دیابت

مقدار نشاسته مقاوم در موز به میزان رسیده بودن آن بستگی دارد.موز سبز و نرسیده قند کمتر و نشاسته مقاوم بیشتری دارد . نشاسته مقاوم زنجیره ای طولانی از گلوکز ( نشاسته) است که در برابر هضم شدن در دستگاه گوارش مقاوم است و هضم نمی شود . عملکرد نشاسته مقاوم مشابه با عملکرد فیبر در دستگاه گوارش انسان است. بخشی از نشاسته مقاوم تغذیه باکتری های مفید در روده بزرگ می شود که باعث افزایش متابولیسم و کنترل بهتر قند خون است.

 

تاثیر موز بر قند خون وابسته میزان رسیده بودن آن است.

موز زرد و رسیده در مقایسه با موز سبز و نرسیده حاوی قند بیشتر و نشاسته مقاوم کمتری است در نتیجه سریع تر جذب می گردد.شاخص گلایسمی موز رسیده بالاتر از موز سبز است .

مقدار مصرف موز مهم است!
درجه رسیده بودن تنها فاکتور بالابردن قند نیست بلکه میزان حجم مصرفی نیز مهم است.هرچه اندازه موز بزرگتر و تعداد بیشتری موز در یک وعده مصرف شود کربوهیدرات بیشتری وارد بدن می گردد.

بالاخره موز برای دیابتی ها مجاز است یا خیر
مصرف متعادل میوه و سبزی در افراد دیابتی توصیه می شود.زیرا تامین کننده ریزمغذی های ضروری مانند فیبر , پتاسیم , ویتامین ب۶ و ویتامین سی است و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی و برخی سرطان ها است.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com یبوست را جدی بگیرید

یبوست را جدی بگیرید!

یبوست را جدی بگیرید!. ۷ غذایی که باعث یبوست می شوند!   امروزه یبوست مشکلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *