تغذیه کبد چرب | 10 فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب
تغذیه کبد چرب | 10 فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب

تغذیه کبد چرب | ۱۰ فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب

تغذیه کبد چرب | ۱۰ فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

تغذیه کبد چرب
مصرف آرد و غلات پوست گیری شده و بدون سبوس را محدود کنید .

کربوهیدراتی مانند نشاسته , نان , سیب زمینی , برنج , پاستا و کربوهیدرات های ساده (قند ها) را کمتر مصرف کنید . مصرف کمتر کربوهیدرات باعث می شود چربی های ذخیره شده در کبد سوخته شود.

الکل و نوشیدنی های الکلی را به طور کامل حذف کنید . الکل باعث افزایش سطح تری گلیسیرید خون می گردد و در نتیجه در کبد انباشت می شود .

غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزی , پروتئین های گیاهی مثل سویا و چربی های مفید مانند مغزها و دانه ها را بیشتر مصرف کنید . این گونه مواد غذایی کمک به کاهش وزن و کنترل سطح کلسترول خون می گردند .

تغذیه کبد چرب | 10 فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب
تغذیه کبد چرب | ۱۰ فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب

به یاد داشته باشید کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل موجب کاهش چربی های انباشته شده در کبد می شود .

رژیم غذایی سالم داشته باشید . چربی رژیم غذایی تان باید در حد متعادل باشد زیرا هرچه چربی بیشتری دریافت کنید وضع بیماری تان بدتر خواهد شد .دریافت چربی های ناسالم و اشباع می بایستی به حداقل ممکن برسد . بهتر است برای پخت و پز از روغن های گیاهی سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید . حتما چربی های قابل رویت گوشت را بگیرید. در هفته بیش از دو بار گوشت قرمز دریافت نشود .

رژیم غذایی با میزان مصرف میوه و سبزی بالا علاوه بر تامین ویتامین و املاح معدنی , حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به دفع سموم از کبد کمک می کنند. همچنین تامین کننده میزان کافی فیبر است . فیبر با باند شدن به چربی غذا مانع جذب چربی و باعث دفع چربی اضافی رژیمی می گردد.

منابع امگا-۳ بیشتر دریافت کنید. ماهی منبع غنی امگا-۳ است که موجب کاهش کلسترول بد در بدن می شوند.

تعداد وعده های غذایی باید زیاد و حجمشان کم باشد . حجم بالای غذا در یک وعده منجر به تبدیل غذای اضافی به شکل تری گلیسیر
تعداد وعده‌های غذایی باید زیاد و حجمشان کم باشد . اگر حجم بالایی از خوراکی را در یک وعده مصرف کنند، تمام مواد غذایی در کبد به تری گلیسیرید تبدیل می‌شود.

کبد این بیماران در آزاد کردن تری گلیسیرید از بافت کبدی و انتقال آن به سایر بافت‌ها مشکل دارد بنابراین با این روش دچار مشکلات حادتری خواهند شد. مبتلایان به کبدچرب باید ۶ وعده غذایی داشته باشند و در هر وعده میزان کالری دریافتی شان محدود باشد.

میزان کربوهیدرات‌های ساده و چربی اشباع باید کاملا محدود شوند.

این افراد باید میزان مصرف چربی اشباع را به کمتر از ۱۰ درصد کل چربی‌های مصرفی برسانند. رعایت این مساله یعنی عدم دریافت چربی اشباع از لبنیات یا گوشت و به عبارتی جایی برای مصرف موادغذایی چرب مثل کره و خامه باقی نمی‌ماند.

در مورد وعده صبحانه برای مبتلایان به کبد چرب گفت: این بیماران به عنوان صبحانه می‌توانند یک واحد نان سبوس دار با پنیر کم چرب و سبزی بخورند.

تغذیه کبد چرب | 10 فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب
تغذیه کبد چرب | ۱۰ فرمان تغذیه برای کنترل کبد چرب

مصرف یک لیوان شیر کم چرب یا چای بدون قند یا هر نوع نوشیدنی بدون قند دیگر هم در طول روز برایشان مجاز است. غذاهای سرخ کرده برای این افراد مناسب نیست و بهتر است مواد غذایی آب پز یا بخارپز بخورند.

هنوز دارویی برای درمان این بیماری یافت نشده اما مبتلایان برای پایین آوردن چربی و قندخون باید دارو مصرف کنند. مصرف مکمل‌هایی مثل روغن ماهی، پروبیوتیک‌ها، بزرک و… که خواص ضدالتهابی دارد نیز برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کننده است.

تاخیر در درمان بیماری کبد چرب، نخست سبب اختلال در عملکرد کبد و بالا رفتن آنزیم‌های کبدی شده، سپس رفته رفته سیروز و بدخیمی‌های کبدی را به همراه دارد و خطر بیماری‌های قلبی، عروقی از قبیل تصلب شرایین و نارسایی قلب و عروق را افزایش می‌دهد.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com.مصرف زنجبیل در کبد چرب

مصرف زنجبیل در کبد چرب ، روشی طبیعی برای مقابله با کبدچرب!

مصرف زنجبیل در کبد چرب ، کمک کننده به بهبود بیماری مصرف زنجبیل در کبد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *