تغذیه مناسب برای ورزشکاران
تغذیه مناسب برای ورزشکاران

تغذیه مناسب برای ورزشکاران

تغذیه مناسب برای ورزشکاران

تغذیه مناسب برای ورزشکاران
رژیم غذایی مناسب از مهمترین اصول برای حفظ تناسب اندام در ورزشکاران است . میزان کالری دریافتی ورزشکار می بایستی با در نظر گرفتن نوع و میزان ورزش , سن , جنس , فعالیت بدنی و اولویت های رزیمی او تنظیم گردد .

هر زمان که گرسنه شدید , غذا بخورید ! بسیاری از ورزشکاران تصور می کنند رزیم ورزشکاری ع برنامه ای پیچیده و سنگین است . در حالی که به سادگی می توان کالری دریافتی را بالا برد . برنامه زیر تنها مثالی برای یک روز یک ورزشکار است .

صبحانه : ۱ تخم مرغ کامل + نان سنگک , موز
میان وعده : مخلوط مغزهای تازه و خام + سیب
نهار : ماهی به همراه روغن زیتون + سبزیجات تازه
میان وعده : پنیر تبریزی + گردو + نان بربری + معجون شیر
شام : سینه مرغ + سبزیجات آب پز شده ( پیاز , هویج , نخود فرنگی , سیب زمینی )

 

تغذیه مناسب برای ورزشکاران
تغذیه مناسب برای ورزشکاران

 

دریافت پروتئین
در کنار افزایش دریافت کالری , میزان دریافت پروتئین را نیز باید افزایش دهید . منابع طبیعی پر پروتئینی را به برنامه خود اضافه کنید . تخم مرغ , گوشت قرمز , سینه مرغ و ماکیان , ماهی و غذاهای دریایی از بهترین منابع پروتئینی با کیفیت بالا هستند . همچنین انواع حبوبات , دانه ها و مغزها نیز حاوی انواع مختلف آمینو اسید های ضروری برای ساخت عصله می باشند . به طور مثال خوردن ترکیبی از انواع حبوبات و گوشت موجب دریافت میزان بالایی پروتئین در ورزشکار می گردد .

صبحانه فراموش نشود .
یک ورزشکار حرفه ای حتما وعده صبحانه را به صورت کامل میل می کند . صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است. بهتر است صبحانه شما حاوی پروتئین , کربوهیدرات پیچیده ( مانند نان سنگک ) و فیبر باشد .
انواع معجون شیر با اضافه کردن پودر شیر خشک و پودر مغزهای آسیاب شده مانند بادام و گردو نوشیدنی پر کالری و مغذی خواهد بود که انرژی کافی را برای ورزشکار تامین می کند .

تعداد وعده های ورزشکار عبارتند از صبحانه , میان وعده , نهار , میان وعده پیش از ورزش , میان وعده پس از ورزش , شام و میان وعده پیش از خواب . توصیه می شود هیچ کدام از وعده ها حذف نشوند .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

خواص سیب سایت دکتر موحد

خواص سیب | فواید سیب , خواص دارویی و درمانی سیب

خواص سیب | فواید سیب , خواص دارویی و درمانی سیب خواص سیب سیب از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *