تغذیه قبل از بارداری | تغذیه پدر و مادر قبل از بارداری
تغذیه قبل از بارداری | تغذیه پدر و مادر قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری , تغذیه پدر و مادر قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری , تغذیه پدر و مادر قبل از بارداری

برنامه غذایی بهترین تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری والدین به اندازه تغذیه هنگام بارداری مادر اهمیت دارد . برای داشتن نوزاد سالم , داشتن تغذیه مناسب و رعایت نکات مراقبتی قبل بارداری توسط مادر و پدر ضروری است .

تغذیه قبل از بارداری | تغذیه پدر و مادر قبل از بارداری
تغذیه قبل از بارداری | تغذیه پدر و مادر قبل از بارداری

ویتامین C
ویتامین سی موجب افزایش ترشح هورمون های جنسی و موجب بهبود روند باروری می گردد . مصرف ویتامین سی در مردان موجب افزایش تولید و تحرک در اسپرم می شود . همچنین باعث محافظت اسپرم در برابر صدمات و تخریب DNA می شود . علاوه بر این ها این ویتامین احتمال بروز اختلالات کروموزومی و سقط جنین را کاهش می دهد .از منابع غنی ویتامین سی میتوان به : مرکبات , کلم بروکلی , کیوی , کلم , زغال اخته , سیب زمینی و گوجه فرنگی اشاره کرد .

اسید فولیک
اسید فولیک علاوه بر نقش مهمی که در سه ماهه اول بارداری دارد و یکی از ریز مغذی های ضروری برای تشکیل لوله عصبی جنین است , مصرف پیش از بارداری این مکمل موجب افزایش شانس باروری می گردد .منبع غنی اسیدفولیک جگر و گوشت , خانواده کلم ها , اسفناج و مرکبات است .

ویتامین B6
این ویتامین به تنظیم تخم گذاری در زنان کمک می کند و باعث کاهش میزان پرولاکتین در بدن زنان می شود . افزایش سطح هورمون پرولاکتین باعث بی نظمی در سیکل تخمک گذاری است .از منابع غنی ویتامین ب ۶ : اسفناج , برگ شلغم , فلفل , جگر , سیب زمینی کلم , ماهی تن و سیر هستند .

ویتامین E
ویتامین E , آنتی اکسیدانی طبیعی که مصرف آن در مردان موجب حفاظت از DNA اسپرم میگردد . و در زنان موجب تنظیم سیکل تخمک گذاری است .از منابع غذایی که سرشار از ویتامین E هستند میتوان به مغزها و دانه های گیاهی مانند تخم افتابگردان , روغن های گیاهی مانند زیتون و کنجد اشاره نمود .

اسیدهای چرب ضروری
امگا-۳ از اسیدهای چرب ضروری که موجب تنظیم هورمون ها در بدن زنان و مردان می گردد . امگا-۳ در بهبود روند باروری با افزایش کیفیت دیواره رحم و تنظیم تخمک گذاری نقش بسزایی دارد .کمبود اسید چرب در مادران به هنگام دوران بارداری باعث تولد نوزاد کم وزن می شود .منابع غنی از اسیدهای چرب ضروری : مغزها مانند بادام , گردو , فندق و ماهی ها مانند ساردین و دانه کتان هستند .

سلنیوم
سلنیوم آنتی اکسیدانی قوی که باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان و سلامت جنسی آن ها می گردد . زمانی که سلنیوم در بدن یک مرد کم باشد تعداد اسپرم های تولید شده هم کاهش خواهد یافت . منابع سرشار از سلنیوم قارچ , جگر و ماهی است .

آهن
مصرف کم منابع آهن سیکل تخمک گذاری را تحت تاثیر قرار می دهد . کم خونی در موارد شدید سلامت تخمک را به خطر انداخته و شانس باروری را در زنان کاهش می دهد . منبع غنی از آ]ن گوشت به ویژه گوشت قرمز است.همچنین از منابع دیگر اسفناج , لوبیا قرمز , کدو تنبل و عدس می توان نام برد .

روی
روی از دیگر ریز مغذی های حیاتی است که مصرف کافی آن شانس باروری را در زنان و مردان افزایش می دهد .کمبود روی در زنان موجب کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون می گردد . منابع روی : گوشت , نخود سبز , دانه کنجد و ماست هستند .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *