مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون میشود
مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون میشود

مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون میشود ؟

مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون میشود

اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید حتما درباره انتخاب های غذایی مناسب برای کنترل قند خون بالا آگاهی دارید. در کنار آن, این مهم است که غذاهای نامناسبی که باعث افزایش قند خون می شوند را بشناسید و کمتر مصرف کنید. این غذاهای بیشتر حاوی کربوهیدرات ساده هستند مانند نان سفید و انواع نوشابه ها. پس از مصرف این قبیل غذاها بدن به سرعت آن را به قند ساده می شکند و وارد جریان خون می شود در نتیجه به صورت ناگهانی و یکباره قند خون افزایش می یابد و افراد دچار عوارض ناشی از آن می شوند.

حتی اگر دچار دیابت نیز نیستید بهتر است از مصرف مداوم این غذاها پرهیز کنید زیرا باعث ایجاد مقاومت به انسولین و افزایش زمینه بروز دیابت نوع ۲ در افراد سالم می شوند.

برنج سفید
طبق تحقیقات انجام شده مشاهده شده است که مصرف زیاد و هر روزه برنج سفید باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود. زیرا سبوس آن گرفته شده و فیبر بسیار کمی دارد در نتیجه قند خون به یکباره بالا می رود. بهتر است از برنج کمتر استفاده شود و یا به هنگام خیساندن آن پودر سبوس به آن اضافه شود. برنج قهوه ای نیز انتخاب خوبی است اما به دلیل پخت سخت و کته شدن ممکن است همه افراد تمایلی به خوردن ان نداشته باشند.

نان و آرد سفید
آرد سفیدی که به طور کامل سبوس آن گرفته شده است نیز از عوامل بالا برنده قند خون است. توصیه می شود از نان های سبوس دار که به خوبی پخته شده اند مانن نان سنگک بیشتر استفاده کنید. همچنین مواد خوراکی که از آرد سفید تهیه می شوند مانند کیک, شیرینی و غیره را در برنامه غذایی خود محدود کنید تا سلامت باشید.

 

 

مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون میشود
مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون میشود

 

 

نوشیدنی و نوشابه ها
یکی از اصلی ترین کارها برای تنظیم قند خون و پیشگیری از بروز عوارض قند خون بالا, حذف کامل این قبیل نوشیدنی های صنعتی شیرین است. افراد سالم نیز باید در مصرف این ها دقت و آن را محدود کنند.

گوشت قرمز
البته نیازی نیست تا به طور کامل گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کنید اما خوردن زیاد آن در بیماری دیابت مفید نیست.

فست فودها
این قبیل غذاها حاوی چربی های مضر, نمک هستند که کنترل دیابت را با دشواری همراه می کنند.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *