دیابت و دندان
دیابت و دندان

دیابت و دندان

دیابت و دندان

دیابت دارید مراقب دندان تان باشید!

چرا حضور یک دندانپزشک در تیم درمان دیابت مهم است؟

قند خون بالا می تواند همه قسمت های بدن شما؛ حتی دندان و لثه را تحت تاثیر قرار دهد و اثر مخرب داشته باشد. بهداشت دهان و دندان در بیماری دیابت بسیار مهم است.

دیابت نوع ۲ وضعیتی است که در اثر بالا ماندن قند اضافی در خون ایجاد می شود که در صورت عدم کنترل و مدیریت آن عوارض بسیار جدی برای سلامت فرد خواهد داشت. عدم کنترل دیابت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی, مشکلات بینایی و تخریب اعصاب می شود. قند خون بالا مشکلات سلامتی دهان و دندان را نیز بالا می برد. مشکلات دندانی ناشی از عبارتند از: خشکی دهان, پوسیدگی و سوراخ شدن دندان, التهاب در لثه ها و عفونت لثه .

همه نوع ابتلا به عفونت در افراد دیابتی – اعم از التهاب لثه – باعث بالارفتن قند در خون می شوند که این خود کنترل دیابت را دشوارتر می کند.

 

دیابت و دندان
دیابت و دندان

 

التهاب و عفونت لثه
افراد دیابتی علاوه بر همه کنترل های سلامتی باید زیر نظر یک دندانپزشک نیز باشند تا با مراجعه منظم به او سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنند.

التهاب در لثه در صورت عدم درمان ممکن است باعث ورود مواد زائد آن به درون خون شود. ورود باکتری ها به خون خطر بیماری های قلبی را به خصوص در افراد دیابتی افزایش می دهد که نگران کننده است.

به همین منظور دندانپزشکان توصیه می کنند حتما مراقب سلامت دهان خود باشید. روزانه دوبار به صورت مرتب دندان های خود را مسواک کنید. سالی دوبار به دندانپزشکی بروید.
در صورتی که امکان مسواک زدن ندارید با اب قرقر کنید تا در حدی دهان خود را از مواد غذایی شسته باشید.
سیگار و دخانیات را برای حفظ سلامت دندان های خود ترک کنید. کما اینکه سیگار خطر ابتلا به سایر امراض را در دیابتی ها افزایش می دهد و کنترل قند خون را با سختی همراه می کند.
کنترل رزیمی و کاهش دریافت قندهای ساده علاوه بر کنترل قند خون به سلامت دندان و دهان نیز کمک می کند.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *