آموزش شیردهی و 15 نکته کلیدی در شیردهی صحیح
آموزش شیردهی و 15 نکته کلیدی در شیردهی صحیح

آموزش شیردهی و ۱۵ نکته کلیدی در شیردهی صحیح

آموزش شیردهی و ۱۵ نکته کلیدی در شیردهی صحیح

آموزش شیردهی و نکاتی که باید مادران بدانند و رعایت کنند

شیردهی با شیر مادر تا شش ماهگی برای رفع نیازهای شیرخوار کافی است و در این دوره به جز نوشاندن آب در مواقع نیاز یا استفاده از قطره‌هایی که پزشک توصیه می‌کند , هیچ چیز دیگری نباید به شیرخوار داد . بیماری‌ مادر و مصرف دارو توسط مادر مانع از شیردادن نیست البته بجز چند مورد استثنایی که با پزشک باید مشورت شود .

آموزش شیردهی و 15 نکته کلیدی در شیردهی صحیح
آموزش شیردهی و ۱۵ نکته کلیدی در شیردهی صحیح

نکات مهمی که برای شیردهی موفق , مادر میبایست رعایت کند :

۱-آرامش جسمی و روحی : در کنار رژیم غذایی سالم و مغذی , مادر میبایستی استراحت کافی و آرامش داشته باشد تا سیستم ترشح کننده شیر به خوبی عمل کند و شیر کافی تولید و ترشح شود .

۲-رژیم غذایی : رژیم مادر باید تامین کننده نیازهای مادر و شیرخوار باشد و در این دوره به ویژه شش ماهه اول شیردهی رژیم کاهش وزن و لاغری ممنوع است . به دلیل آنکه ممکن است برای سلامتی شیرخوار مضر باشد البته این نکته قابل توجه است که خود شیردادن باعث کمک به کاهش وزن و رسیدن مادر به وزن ایده آلش است .

۳- دفعات شیر دادن : تعداد دفعات شیر دادن در هفته های اول دوران شیردهی بسیار اهمیت دارد.مادر می تواند ۱۵ بار در روز به نوزادش شیر دهد.این دفعات را بعد از ماه اول به مرور کم تر میشود .

۴-سیگار : سیگار کشیدن ممنوع !!! زیرا سیگار علاوه بر کاهش حجم شیر , برای سلامت مادر ونوزادش هم مضر است .

 

آموزش شیردهی و 15 نکته کلیدی در شیردهی صحیح
آموزش شیردهی و ۱۵ نکته کلیدی در شیردهی صحیح

آموزش شیردهی و توصیه های رژیمی برای شیردهی صحیح

۵-آب و مایعات کافی بنوشید : مادران شیرده به ۴-۳ لیتر آب و مایعات نیاز دارند . برای تولید حجم کافی شیر میبایست مادر مایعات به کافی دریافت کند .

۶-منابع امگا-۳ بخورید: این ماده مغذی به تکامل مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می کند , منبع غنی آن شامل انواع ماهی است . بهتر است حداقل ۲ بار در هفته ماهی میل کنید.

۷-شیر و لبنیات : در دوران شیردهی مادر به ۳ تا ۴ واحد لبنیات نیاز دارند. این گروه غذایی منابع خوب پروتئین , کلسیم , ویتامین D و مایعات هستند .

۸- گوشت بخورید : نیاز بدن به پروتئین و ویتامین B۱۲ در این دوران افزایش می یابد که منبع غنی ویتامین B12 گوشت است . در ضمن نیاز به انرژی در دوران شیردهی بیشتر است , به همین دلیل توصیه می شود منابع آهن کافی دریافت شود .

۹-مواد غذایی طبیعی را دریابید: از میوه و سبزیجات تازه , بومی و مربوط به آن فصل به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

۱۰- مواد مصنوعی : تا جایی که می‌توانید از مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده و رنگ‌های خوراکی مصنوعی دوری کنید .

۱۱- مواد تصفیه نشده : تا میتوانید مواد غذایی تصفیه نشده – نان تهیه شده با آرد کامل, قند , نمک و روغن‌های تصفیه نشده – را میل کنید .
تصفیه کردن مواد غذایی باعث حذف مواد مغذی مثل فیبرها , مواد معدنی و اسیدهای چرب مفید است .

۱۲-جو را فراموش نکنید: جو از موادغذایی ست که باعث آرامش مادر و به تولید بهتر شیر کمک می کند. این ماده غذایی باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود که در تولید شیر دخیل است , بنابراین خوردن سوپ جو , نان جو و هر غذایی که از جو تهیه شده است , به شما توصیه می شود.

۱۳-اسفناج میل کنید: اسفناج منبع ویتامین A , K و اسیدفولیک است. همچنین حاوی فیتواستروژن است که به روند شیردهی کمک می کند. پس بورانی اسفناج و یا خورش آلو اسفناج فراموش نشود .

۱۴-آب هویج بنوشید: هویج سرشار از بتاکاروتن و فیتواستروژن هاست و به تقویت شیردهی و افزایش حجم شیر کمک می کند.

۱۵- زردآلو را فراموش نکنید: زرد آلو به دلیل داشتن تریپتوفان , سطح پرولاکتین را در حد مناسب نگه می دارد. و باعث تعادل هورمونی مادر است و به افزایش حجم شیر کمک میکند .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

درمان سرماخوردگی در بارداری با روش های طبیعی

درمان سرماخوردگی در بارداری | درمان سرماخوردگی فوری با روش های طبیعی

درمان سرماخوردگی در بارداری | درمان سرماخوردگی فوری با روش های طبیعی درمان سرماخوردگی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *