راه های افزایش وزن در کودکان

راه های افزایش وزن در کودکان

راه های افزایش وزن در کودکان

چه ویتامین هایی برای افزایش اشتهای کودک نیاز است ؟

کودکان ۲ تا ۵ سال با توجه به آن که سرعت رشدشان نسبت به قبل کاهش میابد و قدرت حرکتی و کنجکاوی کودک افزایش میابد , به صورت کاملا طبیعی اشتهای کودک کم می شود . در این بازه سنی کودک ترجیحات غذایی را یاد می گیرد و گاها تحت تاثیر عوال خارجی مانند تمایلات خانواده , رسانه و … از برخی غذاها نفرت و به برخی غذاها تمایل شدیدی دارد .

این کاهش اشتها تا حدی طبیعی است و اصلا نگران کننده نیست . اما در صورتی که منحنی رشد کودک افت کند و دچار کمبود ریزمغذی شود , خطرناک است .

کمبود ویتامین ها و املاح معدنی ممکن است در اثر اشتهای پایین کودک رخ دهد . برنامه غذایی سرشار از ویتامین و املاح معدنی موجب تحریک اشتهای کودک می شود .

راه های افزایش وزن در کودکان

ویتامین B12
ویتامین B12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود . این ویتامین به تبدیل غذا به انرژی , متابولیزه چربی ها و پروتئین , و حفظ سلامت کبد , مو , چشم و پوست کمک می کند . کمبود این ویتامین در کودکان خردسال بسیار شایع است . زیرا مقدار این ویتامین در شیر مادر بسیار کم است . به همین منظور می بایستی گوشت قرمز که منبع غنی از ویتامین ب ۱۲ است به برنامه غذایی کودک اضافه شود . انواع سوپ , آبگوشت , خورش های سنتی , گوشت لا پلو و … از جمله غذاهای ایرانی سنتی می باشند که نیاز کودک به این ویتامین را به خوبی تامین می کند .

روی
اولین نشانه کمبود روی , کاهش اشتها است . کمبود این ماده معدنی در کودکان خردسال باعث کوتاه قدی , عدم حس چشایی و یا بویایی , مشکلات پوستی و التیام کند زخم ها است . در صورتی این کمبود در سنین پایین رفع نشود , باعث اختلالات جنسی در بزرگسالی می شود .
از جمله وظایف روی در بدن عبارتند از هضم پروتئین و کربوهیدرات , تشکیل ساختار غشا و …
گوشت , حبوبات به ویژه لوبیا , نخود سبز , مغزهای خام بهترین منابع غنی از روی می باشند . به طور مثال می توانید مغزهای خام و تازه مانند پسته , گردو , بادام و فندق را اسیاب و به همراه شیر مخلوط کنید , تا کودک به راحتی میل کند .

ویتامین D
این ویتامین موجب تسهیل جذب املاح معدنی مانند آهن , روی و … در بدن می شود . در صورتی که بدن به خوبی املاح معدنی را جذب نکند , کودک دچار خستگی و کاهش اشتها می شود . تخم مرغ , پرتقال و ماهی تا حدی حاوی ویتامین D می باشند اما منبع اصلی این ویتامین نور خورشید است . پس بهتر است ساعاتی در روز را کودک در بیرون از منزل بازی کند تا به اندازه کافی در تماس با نور خورشید باشد .

Related Post