دیابت چیست ؟ و انواع آن

دیابت چیست ؟ و انواع آن

امروزه طبقه بندی بیماری دیابت براساس اتیولوژی بیماری است و دیگر از سن به عنوان معیاری برای طبقه بندی دیابت استفاده نمیشود . اگرچه دیابت نوع یک عمدتا قبل از سن ۳۰ سالگی بروز مینماید ، ولی تخریب سلول های بتا پانکراس به دلایل خود ایمنی (که در دیابت نوع یک اتفاق می افتد ) ممکن است در هر سنی روی دهد .
به همین ترتیب ، اگرچه دیابت نوع دو معمولا با بالا رفتن سن اتفاق می افتد ، ولی احتمال بروز آن در کودکان ، به ویژه کودکان چاق نیز وجود دارد.
انواع طبقه بندی قدیم دیابت:

  •    بر اساس سن شروع :بروز نوع یک در افراد کمتر از ۳۰ سال و نوع دو با افزایش سن
  • بر اساس نوع درمان : وابسته به انسولین و غیر وابسته به انسولین

دیابت نوع ۱ چیست :

به علت تخریب سلول های بتای جزایر لانگرهانس پانکراس ، کمبود شدید یا فقدان کامل انسولین وجود خواهد داشت . اعتقاد بر این است که اصلی ترین عامل در پیدایش دیابت نوع یک بروز اختلال خودایمنی علیه سلول های بتای جزایر لانگر هانس پانکراس میباشد . ازینرو ، تعداد زیادی از بیماران دیابتی نوع یک در گروه دیابت نوع یک به واسطه ایمنی قرار میگیرند . در تعداد کمی از مبتلایان به دیابت نوع یک که تحت عنوان دیابت نوع یک ایدئوپاتیک ( idiopatic ) طبقه بندی میشوند ، نشانه ها و تظاهرات بالینی مشابه با دیابت نوع یک به واسطه ایمنی است ولی تمام آزمایشات مربوط به نشانگرهای تخریب خود ایمنی سلول های بتا منفی است .

دیابت نوع ۲ چیست :

شایعترین نوع دیابت است . این نوع از دیابت بیش از ۹۰% از کل موارد ابتلا به دیابت را شامل میشود . دو عامل مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین به همراه هم ، عامل هیپرگلیسیمی در مبتلایان به دیابت نوع دو هستند . میزان دخالت هریک از این دو عامل در ایجاد هیپرگلیسیمی در بیماران مختلف فرق میکند و ممکن است در عده ای مقاومت به انسولین عامل اصلی هیپرگلیسیمی باشد ولی در عده ای دیگر کمبود نسبی انسولین اصلی هیپرگلیسیمی بیمار باشد .

 

دیابت شیرین بارداری (GDM) :

عبارت است از تحمل غیر طبیعی به گلوکز که بروز یا اولین شناسایی آن در هنگام بارداری باشد .
بعد از زایمان معمولا در تعداد زیادی از زنان مبتلا به دیابت بارداری (حدود ۹۰% آنها ) تحمل غیر طبیعی گلوکز برطرف خواهد شد ولی در عین حال احتمال ابتلا بعدی به دیابت ( معمولا دیابت نوع ۲) در آنها افزایش میابد . بنابراین شش هفته بعد از پایان بارداری ، با انجام تست تحمل گلوکز ، این زنان در یکی از چهار گروه ۱)دیابت شیرین ، ۲)تحمل گلوکز مختل ، ۳)گلوکز ناشتایی مختل یا ۴) نرمال قرار میگیرند.

دیابت بی مزه

این بیماری که در اثر اختلال سیستم هورمونی ADH ( هورمون ضد ادراری) که از غده هیپوفیز پیشین ترشح میشود ، کم میگردد.

این بیماری هیچ ارتباطی با افزایش قند خون ندارد و فقط در تکرر ادرار با دیابت شیرین مشابه است .

برای مشاهده انواع برنامه غذایی برای دیابتی ها کلیک کنید

برای مراجعه به لیستی از بهترین طرز تهیه غذا برای دیابتی ها کلیک کنید

Related Post