درمان چربی کبد

درمان چربی کبد

درمان چربی کبد بدون داروی شیمیایی

درمان چربی کبد با تغذیه اصولی و به سادگی امکان پذیر است.
کبد چرب در اثر انباشته شدن چربی اضافی بدن در سلول های کبدی اتفاق می افتد . به این معنا که بافت سالم و فعال کبدی به بافت چربی تبدیل می شود . چربی باعث اختلال در عملکرد کبد می شود . کبد چرب ظاهری زرد رنگ دارد , بزرگتر از حد معمول و پر از چربی است.
کبد چرب به عنوان شایع ترین اختلالات کبدی شناخته می شود . کبد چرب معمولا با چاقی شکمی ( چاقی مرکزی ) , مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ همراه است . عدم درمان کبد چرب باعث سیروز و حتی نارسایی کبدی می گردد .

برخی نشانه های ابتلا به کبد چرب عبارتند از :

  • اضافه وزن
  • سطح بالای کلسترول و تری گلیسیرید خون
  • خستگی و بی حالی
  • تهوع
  • سنگ صفرا
  • حرارت بالای بدن
  • تعریق شدید
  • سرخی چشم

 

 

خوشبختانه کبد چر برگشت پذیر است و با اصلاح سبک زندگی و الگوی غذایی به راحتی می توان مجدد کبدی سالم و شاداب داشت.

 

درمان چربی کبد

کربوهیدرات کمتر بخورید
اصلی ترین دشمنان کبد , شکر و غذاهای تهیه شده از آرد سفید است . برای درمان چربی کبد حتما می بایست مصرف این موادغذایی تا حد زیادی محدود شود . دریافت بالای کربوهیدرات باعث ابتلا به کبد چرب است . زیرا کبد کربوهیدرات اضافی را به چربی تبدیل می کند . نان , پاستا , برنج , سیب زمینی و هر ماده غذایی که حاوی آرد سفید است , می بایستی کمتر مصرف شود .

 

سبزیجات تازه , پروتئین و چربی های مفید بیشتر بخورید 
سبزیجات خام و میوه های تازه و فصلی از قوی ترین درمان کننده های کبد چرب هستند . این موادغذایی خام موجب پاکسازی و ترمیم فیلتراسیون کبدی می شوند , در نتیجه کبد قادر است چربی و سموم بیشتری را به دام انداخته و دفع کند .
میوه برای همه افراد مفید است . در صورتی که قند خون بالا و یا مقاومت به انسولین دارید بهتر است میوه را به ۲ واحد در روز محدود کنید .
پروتئین نیز برای درمان چربی کبد مهم است . پروتئین موجب تثبیت سطح قند خون می شود . با کاهش اشتها و ریزه خواری موجب کاهش وزن و لاغری نیز می گردد . تخم مرغ ,گوشت , غذاهای دریایی , حبوبات , دانه ها , مغزها و محصولات لبنی از بهترین منابع پروتئینی می باشند .

آب سبزیجات بنوشید
آب سبزیجات تازه سرشار از انواع مختلف ویتامین ها , املاح معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند . البته به خاطر داشته باشید که آب میوه حتی آب میوه خانگی و تازه نیز حاوی مقادیر بالایی شکر و کربوهیدرات است که توصیه می کنیم برای افراد مبتلا به کبد چرب با محدودیت و کمتر استفاده شود .

Related Post