تغذیه مناسب برای ورزشکاران

تغذیه مناسب برای ورزشکاران

تغذیه مناسب برای ورزشکاران

تغذیه مناسب برای ورزشکاران
رژیم غذایی مناسب از مهمترین اصول برای حفظ تناسب اندام در ورزشکاران است . میزان کالری دریافتی ورزشکار می بایستی با در نظر گرفتن نوع و میزان ورزش , سن , جنس , فعالیت بدنی و اولویت های رزیمی او تنظیم گردد .

هر زمان که گرسنه شدید , غذا بخورید ! بسیاری از ورزشکاران تصور می کنند رزیم ورزشکاری ع برنامه ای پیچیده و سنگین است . در حالی که به سادگی می توان کالری دریافتی را بالا برد . برنامه زیر تنها مثالی برای یک روز یک ورزشکار است .

صبحانه : ۱ تخم مرغ کامل + نان سنگک , موز
میان وعده : مخلوط مغزهای تازه و خام + سیب
نهار : ماهی به همراه روغن زیتون + سبزیجات تازه
میان وعده : پنیر تبریزی + گردو + نان بربری + معجون شیر
شام : سینه مرغ + سبزیجات آب پز شده ( پیاز , هویج , نخود فرنگی , سیب زمینی )

 

تغذیه مناسب برای ورزشکاران

 

دریافت پروتئین
در کنار افزایش دریافت کالری , میزان دریافت پروتئین را نیز باید افزایش دهید . منابع طبیعی پر پروتئینی را به برنامه خود اضافه کنید . تخم مرغ , گوشت قرمز , سینه مرغ و ماکیان , ماهی و غذاهای دریایی از بهترین منابع پروتئینی با کیفیت بالا هستند . همچنین انواع حبوبات , دانه ها و مغزها نیز حاوی انواع مختلف آمینو اسید های ضروری برای ساخت عصله می باشند . به طور مثال خوردن ترکیبی از انواع حبوبات و گوشت موجب دریافت میزان بالایی پروتئین در ورزشکار می گردد .

صبحانه فراموش نشود .
یک ورزشکار حرفه ای حتما وعده صبحانه را به صورت کامل میل می کند . صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است. بهتر است صبحانه شما حاوی پروتئین , کربوهیدرات پیچیده ( مانند نان سنگک ) و فیبر باشد .
انواع معجون شیر با اضافه کردن پودر شیر خشک و پودر مغزهای آسیاب شده مانند بادام و گردو نوشیدنی پر کالری و مغذی خواهد بود که انرژی کافی را برای ورزشکار تامین می کند .

تعداد وعده های ورزشکار عبارتند از صبحانه , میان وعده , نهار , میان وعده پیش از ورزش , میان وعده پس از ورزش , شام و میان وعده پیش از خواب . توصیه می شود هیچ کدام از وعده ها حذف نشوند .

Related Post