بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

بلوغ زودرس دخترانه
تکامل بلوغ در دختران ۵-۴ سال طول می کشد . اولین نشانه بلوغ رشد ناگهانی است . در پی آن تغییرات در بدن , به حداکثر رسیدن رشد قدی و در نهایت قاعدگی است . اولین خونریزی قاعدگی حدودا ۲ سال پس از اولین نشانه های بلوغ رخ می دهد .

کم خونی , جوش , مشکلات روانی و اجتماعی , پرخاشگری از جمله تغییرات جسمی و روحی این دوران است که والدین باید بدانند کاملا طبیعی و سیر آن گذرا است.

تحقیقات جدید نشان داده اند که نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین و صنعتی منجر به بلوغ زودرس در دختران می شود .
بلوغ زودرس , بلوغی است که براساس استانداردهای طبیعی , زودتر از سن موردانتظار شروع می شود.

سن شروع قاعدگی نسبت به ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است . فاکتورهای مختلفی در این کاهش سن بلوغ موثر بوده اند از جمله : وضعیت روحی و روانی , موقعیت جغرافیایی , عوامل ژنتیکی , ابتلا به برخی بیماری ها , چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی , در معرض ترکیبات شیمایی قرار گرفتن که در بدن شبیه استروژن عمل می کنند .

 

 

بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

 

 

با بروز اولین قاعدگی صفحات استخوانی برای رشد قدی در دختران بسته می شود . به همین جهت بلوغ زودرس , کوتاه قدی را برای دختران در پی دارد .

تحقیقات جدید نشان داده اند دخترانی که روزانه یک بطری نوشابه , آبمیوه صنعتی و … می نوشند , به طور متوسط ۳ ماه زودتر از سایر دختران دچار خونریزی قاعدگی می شوند.

هرچه سن شروع قاعدگی پایین تر باشد, بروز کوتاه قدی بیشتر است و همچنین سال هایی که بدن دختر در معرض استروژن است بیشتر می شود . استروژن بالا یکی از عوامل خطر سرطان سینه و رحم است . همچنین تداخل بهم ریختگی احساسی بلوغ و کاهش اعتماد به نفس عملکرد ذهنی دختر را کاهش می دهد و حتی ممکن است دچار افسردگی شود .

مکانیسم دقیق تاثیر نوشابه های صنعتی و شیرین بر بلوغ زودرس هنوز به خوبی مشخص نیست اما گمان می رود این نوشیدنی ها باعث افزایش سطح هورمون انسولین می شوند . یکی از اثرات انسولین افزایش ترشح هورمون های جنسی است .

پیشنهاد می شود به جای استفاده از آبمیوه ها و نوشیدنی های صنعتی از نوشیدنی های خانگی و سنتی استفاده شود . همچنین به جای استفاده از شکر برای شیرین کردن , عسل و شیره انگور را جایگزین کنید .

Related Post