چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

چاقی

کبد بزرگترین اندام داخلی بدن و اصلی ترین اندام چربی سوزی است . کیفیت عملکرد کبد از مهمترین فاکتورها برای سرعت متابولیسم و سطح انرژی است .

کبد از پرکارترین ارگان های بدن است . کبد چربی ها را می شکند و یا از قند و پروتئین اضافی در بدن چربی تولید می کند . همچنین کبد سالم قادر است چربی اضافی را از طریق صفرا و روده دفع کند .

از دیگر وظایف آن , تنظیم هورمون های متابولیسم است . کبد هورمون هایی را که کار خود انجام داده اند , تجزیه می کند و همچنین مسوولیت فعال کردن هورمون ها با این ارگان حیاتی است .

در صورتی فیلتراسیون کبد سالم باشد , کلسترول رژیمی برای متابولیسم وارد کبد و یا از طریق صفرا دفع می شود . ضعف عملکرد کبد در تنظیم سطح کلسترول خون باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی , پرفشاری خون و سکته قلبی می گردد .

چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

 

در صورتی که کبد متابولیسم چربی را به خوبی تنظیم نکند , فرد دچار اضافه وزن و چاقی به ویژه در ناحیه شکم و باسن می شود که این خود از نشانه های ابتلا به کبد چرب است . کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال , بدون بهبود عملکرد کبد و کاهش چربی های انباشته شده در آن , تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد .

اگر به کبد چرب مبتلا هستید حداقل ۶-۳ ماه زمان برای دفع چربی ها از کبد  لازم است. در صورتی که وضع کبد وخیم باشد ممکن است حتی ۱۲ ماه برای کاهش وزن اضافی زمان ببرد .

کبد جایگاه اصلی تبدیل هورمون تیروئید ( T4 ) به شکل فعال آن در کبد است . نقش اصلی هورمون تیروئید در تنظیم متابولیسم بدن است . در صورتی که عملکرد کبد با تجمع در آن , دچار اختلال شود ؛ تبدیل هورمون تیروئید از شکل T4 به T3 به سختی انجام می گیرد ؛ که نتیجه آن کاهش متابولیسم , احتباس مایعات , یبوست , کاهش وزن و سایر نشانه های کم کاری تیروئید است .

برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل , اولین گام داشتن کبدی سالم است . برای داشتن کبدی سالم به بخش تغذیه و کبد سایت مراجعه بفرمایید .

Related Post