وقتی وزن پایین نمی اید

وقتی وزن پایین نمی اید

وقتی وزن پایین نمی اید

 

وقتی وزن پایین نمی اید – موانع کاهش وزن و لاغری

قاعده اصلی کاهش وزن و لاغری فعالیت بدنی بیشتر و غذا خوردن کمتر است . در حالی که سوزاندن چربی های اضافی تنها از این قاعده پیروی نمی کنند و موانعی مانند سندرم متابولیک , اختلالات هورمونی و … در این مسیر وجود دارد .

۵ مانع جدی برای کاهش وزن و لاغری عبارتند از :

  • کبد چرب
  • دیابت
  • خستگی مفرط
  • اختلالات غده تیروئید
  • گرسنگی کشیدن طولانی مدت

 

 

وقتی وزن پایین نمی اید

 

وقتی وزن پایین نمی اید

 

۱٫ کبد چرب
کبد اصلی ترین اندام چربی سوزی در بدن است . چربی اضافی در بدن به سمت کبد سرازیر می شود . چربی به همراه صفرا که از کیسه صفرا ترشح می شود , وارد روده می گردد و از این طریق از بدن خارج می شود . به همین دلیل کبد برای دفع چربی های اضافی طراحی شده است و این کار را تا وقتی که سالم است به خوبی انجام می دهد .
متاسفانه بیشتر افراد کبد سالم ندارند و بیماری کبد چرب در جوامع امروزی , بسیار شایع است . افرادی که دچار چاقی مرکزی ( شکمی ) می باشند غالبا به کبد چرب و دیابت نیز مبتلا می باشند .
در صورتی که به کبد چرب مبتلا هستید , کبد شما دقیقا برعکس وظیفه خود عمل می کند ؛ بیشتر از آن که چربی بسوزاند , چربی تولید می کند .

۲٫ دیابت
کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مشکل است . دلیل اصلی آن سطح بالای انسولین خون ( مقاومت به انسولین ) است . وظیفه انسولین وارد کردن گلوکز خون به داخل سلول است تا در آنجا به عنوان سوخت انرژی مورد استفاده قرار گیرد . در دیابت نوع ۲ , انسولین به خوبی کار نمی کند و گلوکز اضافی به صورت چربی در بدن به ویژه در نواحی شکم انباشته می شود .
انسولین باعث تحریک اشتها و تمایل شدید به کربوهیدرات و قند , احتباس مایعات , نفخ و کاهش فعالیت هورمون های چربی سوزی در بدن می شود .

۳٫ خستگی مفرط
خستگی مفرط و مزمن یکی دیگر از موانع کاهش وزن است . در صورتی که دچار خستگی و بی حالی مفرط هستید علت ان را بیابید . کمبود موادمعدنی ضروری مانند آهن , روی , ید , ویتامین های گروه ب یا ویتامین D باعث بی حالی و خستگی می شود .

۴٫ اختلالات غذه تیروئید
اختلالات غده تیروئید در زنان بسیار شایع است . غده تیروئید وظیفه ترشح هورمون های تنظیم کننده متابولیسم بدن را دارند . در صورتی که تیروئید به خوبی کار نکند , سطح متابولیسم بدن کاهش میابد و احساس خستگی و اضافه وزن ناشی از آن است .

۵٫ گرسنگی کشیدن طولانی مدت
حذف وعده های غذایی یکی از اشتباه ترین و متداول ترین کارهایی است که افراد برای کاهش وزن انجام می دهند . در صورتی که توصیه متخصصان تغذیه دریافت تعداد وعده های بیشتر با حجم کم است . پروتئین را در هر وعده غذایی خود اضافه کنید . دریافت متنوع از منابع پروتئینی در طی روز موجب حفظ سطح قند خون و دریافت کمتر کالری می شود .

Related Post