غذاهای مضر برای تیروئید

غذاهای مضر برای تیروئید

غذاهای مضر برای تیروئید

غذاهای مضر برای تیروئید
در حال حاضر اختلال در عملکرد غده تیروئید بسیار شایع شده است , و زنان نسبت به مردان به ویژه در دوران پس از زایمان و یائسگی بیشتر در خطر ابتلا به اختلالات تیروئیدی می باشند.

اختلالات غده تیروئید باعث سخت وزن کم کردن در افراد چاق می شود . همچنین باعث یبوست , افسردگی, خشکی پوست , احتباس مایعات در بدن و خستگی مفرط است . اختلال در عملکرد تیروئید باعث کاهش کیفیت زندگی در فرد می گردد .

در صورتی که نگران سلامت غده تیروئید خود هستید این پست را کامل بخوانید .

برای داشتن تیروئیدی سالم بهتر است موادغذایی زیر را کمتر در برنامه غذایی خود بگنجانید :

گلوتن
اصلی ترین اختلال در تیروئید در اثر بیماری های خود ایمنی است . سیستم ایمنی آنتی بادی هایی علیه تیروئید تولید می کند که باعث اخلال در عملکرد تیروئید می شود که ممکن است باعث پرکاری و یا کم کاری این غده شود .
گلوتن در افراد آسیب پذیر , باعث ایجاد التهاب شدید در بدن می شود . در برخی از افراد باعث تحریک سیستم ایمنی و ترشح آنتی بادی علیه تیروئید می گردد .
کاهش و یا حذف کامل گلوتن از برنامه غذایی موجب کاهش بیماری های خود ایمنی و اختلالات هورمونی می گردد .
گلوتن در گندم , جو , غذاهای فراوری شده و … وجود دارد .

محصولات لبنی
مجصولات لبنی نیز باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند . لبنیات در بیشتر افراد به راحتی هضم نمی شود و باعث رفلاکس , سندرم روده تحریک پذیر و نفخ می شود . همچنین دریافت لبنیات باعث کاهش جذب ریزمغذی ها از غذا می شود . مصرف لبنیات در بدن باعث افزایش تکثیر باکتری های مضر می شود . کازئین پروتئین شیر و سایر محصولات لبنی است که همانند گلوتن باعث تحریک سیستم ایمنی است .

غذاهای مضر برای تیروئید

 

شکر
همه میدانیم که شکر برای سلامتی مضر است . جالب است بدانید یکی از اثرات سوء مصرف قند و شکر بر سلامت تیروئید است , که بخاطر تاثیر مخرب آن بر سیستم ایمنی و ایجاد التهاب است . همچنین شکر باعث افزایش باکتری های پاتوژن در دستگاه گوارش می شود .

خانواده کلم ها
خانواده کلم ها که شامل گل کلم , بروکلی , گل کلم, کلم پیچ و کلم بروکسل است . برای پیشگیری از اختلالات تیروئیدی بهتر است کلم ها را به صورت خام مصرف نکنید . کلم ها حاوی ترکیباتی به نام گواتروژن می باشند که مانع جذب ید از رژیم غذایی می گردد . ید از ریز مغذی های ضروری برای تولید و ترشح هورمون تیروئید است .

سویا
سویا نیز جز گروه موادغذایی گواتروژن است که مانع جدب ید می شود . به همین جهت بهتر است مصرف آن در افراد با اختلالات تیروئیدی محدود شود .

Related Post