غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی از نظر علم تغذیه چیست؟

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی از نظر علم تغذیه چیست؟

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

دوران شیردهی و غذاهایی که مادر مجاز به مصرف آنها نمیباشد !!!
باتوجه به اهمیت دوران شیردهی در سلامت مادر و به ویژه در سلامت تمام عمر کودک , رژیم غذایی مادر مانند دوران بارداری ملاحظاتی دارد که رعایت این نکات و ملاحظات کمک به شیردهی بهتر و رشد و تکامل هرچه بیشتر کودک دارد.

ممنوعه ۱ = چای و قهوه نخورید: قهوه , چای , شکلات و نوشابه ها به دلیل کافئینی که دارند , باعث بی قراری و بی خوابی شیرخوار می شوند زیرا کافئین موجب اختلال در الگوی خواب نوزاد میشود به همین دلیل در دوران شیردهی مصرف این مواد را کاهش دهید. و البته بهتر است همان مقدار کم را هم پس از شیردهی بنوشید تا کمترین مقدار ممکن از شیر به نوزاد منتقل گردد.

ممنوعه ۲ = سبزی های نفاخ نخورید: خانواده کلم ها :بروکلی, گل کلم , کلم پیچ از سبزی های نفاخ هستند و باعث بی قراری و دل دردهای کولیکی در شیرخوار می شوند. به همین دلیل بهتر است به صورت خام مصرف نشوند و بخارپز شده و در حجم کم مصرف شود.

ممنوعه ۳ = سیر را فراموش کنید: ممکن است سیر طعم شیر را تغییر دهد و نوزاد از خوردن شیر امتناع کند. حتی پیاز مخصوصا خام هم بهتر است در این دوران , کمتر استفاده شود.

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی از نظر علم تغذیه چیست؟

ممنوعه ۴ = غذاهای تند و ادویه دار نخورید : غذاهای تند و ادویه دار هم مانند سیر و پیاز باعث تغییر طعم شیر میشوند و هم باعث بی قراری و نق زدن بی مورد شیرخوار هستند. بهتر است غذا را با آبلیمو طعم دار کنید نه با ادویه فراوان.

ممنوعه ۵ = بادام زمینی ممنوع : به علت آلرژن های موجود در این مغز بهتر است در دوران شیردهی به ویژه در مادران با سابقه آلرژی , کمتر یا اصلا مصرف نشود.

ممنوعه ۶ = الکل و مشروبات الکلی : توصیه می شود در دوران شیردهی مادر اکیدا الکل مصرف نکند.

ممنوعه ۷ = برخی ماهی ها : بهتر است در این دوران از مصرف برخی از ماهی ها مثل کوسه ماهی و اره ماهی پرهیز شود , زیرا این ماهی ها حاوی مقدار زیادی جیوه هستند.

Related Post