علل بی اشتهایی در کودکان

علل بي اشتهايي در كودكان

علل بی اشتهایی در کودکان

علل بی اشتهایی در کودکان
کاهش اشتهای کودک همیشه نگران کننده نیست . همه کودکان دچار افزایش و کاهش اشتها می شوند . به طور مثال اشتهای کودک در فصل سرد سال افزایش و در روزهای گرم سال کاهش میابد , که کاملا طبیعی است اما ممکن است کاهش اشتها منجر به کاهش وزن یا بروز علائم بیماری شود .

ممکن است کودک دچار تب یا آنفلونزا شود که به طور چشمگیری اشتهای او کاهش میابد . خوراندن سوپ و آش به کودک در حین بیماری موجب حفظ سلامت و آبرسانی به بدن او می شود . همچنین این نوع غذاهای آبکی به راحتی خورده و هضم می شوند .

از دیگر علل کم اشتهایی کودکان خوردن بیش از حد شیرینی و شکلات است . شیرینی و شکلات , محصولات تجاری و صنعتی حاوی مقادیر بالایی قند و چربی مضر می باشند و باعث ایجاد سیری کاذب در کودک می شوند . به همین جهت کودک برای خوردن غذاهای سالم , مقوی و مغذی اشتهای کافی را ندارد .
به عنوان یک مادر مواد غذایی سالم و مغذی را جایگزین مواد غذایی ناسالم کنید . معجون های مختلف , آجیل , میوه های خشک , سبزیجات تازه و رنگی , درت بو داده خانگی و … را به برنامه غذایی کودک اضافه کنید .

 

علل بی اشتهایی در کودکان

 

کمبود ریز مغذی های از دیگر علل کم اشتهایی کودک است . کمبود روی به ویژه اثر مستقیمی بر کاهش اشتها دارد . دریافت کافی از منابع ویتامین ث , D , روی , کلسیم و B12 برای رشد کودک ضروری است . حتی در صورت نیاز ممکن است طبق نظر متخصص از مکمل های تغذیه ای برای تامین نیاز کودک استفاده شود .

استرس نیز اثر منفی بر سلامت و استهای کودک دارد . هر عاملی که باعث تنش و اضطراب در زندگی کودک شود ممکن است بر اشتهای او اثر بگذارد . این عامل به ویژه با ورود کودک به مهد و یا مدرسه ممکن است شدت بگیرد . همراهی والدین به ویژه مادر با کودک تا حد زیادی در کاهش تنش ها موثر است . عوامل اضطراب کودک را بشناسید و از بین ببرید .

عوارض جانبی برخی از داروها اثر بر اشتها است . ممکن است کودک از داروی خاصی مصرف می کند که بر اشتهای او اثر منفی گذاشته است . به طور نمونه داروهای درمانی در بیماری بیش فعالی ( ADHD ) باعث کاهش اشتها است .

Related Post