دیابت به زبان ساده – همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

دیابت به زبان ساده - همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

دیابت به زبان ساده

همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

دیابت چیست؟
دیابت , بیماری مزمن تمدن است که بدن مانند افراد سالم , قادر به کنترل قند خون نمی باشد. پس از صرف غذا , بدن غذای دریافت شده را به قند (گلوکز) تجزیه می کند تا مورد استفاده قرار گیرد. افراد دیابتی انسولین کافی ترشح نمی کنند و یا مقاومت به انسولین در بدن این افراد ایحاد شده است که قادر به کنترل قند موجود در خون نمی باشند. در نتیجه این قند در خون باقی می ماند و وارد سلول ها نمی شود. در صورت عدم کنترل دیابت , قند اضافی در خون باعث تصلب شریان و اختلال در گردش خون به ویژه در اندام انتهایی ( پاها ) می شود. همچنین با فشار آوردن به پانکراس برای تولید بیشتر انسولین , سلول های پانکراسی آسیب می بینند و از کار می افتند.

برخی از علائم و نشانه های دیابت عبارتند از :

  • تکرر ادرار
  • تشنگی و یا گرسنگی مفرط
  • کاهش وزن شدید
  • اختلال بینایی
  • کمبود انرژی , ضعف و بی حالی

دیابت کنترل نشده , بیماری بسیار خطرناکی است که فرد را مستعد ابتلا به سایر بیماری های مزمن و خطرناک مانند بیماری های قلبی , نارسایی کلیه , نابینایی و … می کند.

دیابت به زبان ساده – همه چیـز را در مورد بیماری دیابـت بدانیم

برای پیشگیری و یا کنترل دیابت موارد زیر را رعایت کنید:

  1. سیگار ممنوع – افراد سیگاری ۴۰-۳۰% بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت و یا پیشرفت این بیماری هستند. سیگار باعث بالا رفتن قند خون و آسیب و تخریب سلول های قلب و رگ های خونی می گردد.
  2. به وزن ایده آل خود برسید – اگر اضافه وزن یا مبتلا به چاقی هستید , وزن خود را کاهش دهید. ۹۰% افراد دیابتی چاق هستند. کنترل قند خون در افراد چاق بسیار دشوار است.
  3. حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید – شنا , پیاده روی , دو آرام و دوچرخه سواری از ورزش های ساده و سبک است که غالب افراد قادر به انجام آن ها هستند. علاوه بر ورزش فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید.درازنشست , پیاده روی پس از صرف شام و … فعالیت های بدنی مناسبی است که می توانید به همراه اعضای خانواده خود انجام دهید.
  4. برنامه غذایی سالم داشته باشید – قند و شکر را محدود کنید. توصیه می شود بیشتر از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج , انواع کلم و … مصرف کنید. چربی گوشت را بگیرید. غذاهای آماده و نیمه آماده منجمد , آبمیوه های صنعتی , شکلات , شیرینی و فست فود ها را محدود کنید.
Related Post