درمان دیابت و کنترل قند خون با بهبود کارکرد کبد

درمان دیابت - کنترل قند خون با بهبود کارکرد کبد

درمان دیابت و کنترل قند خون با بهبود کارکرد کبد

درمان دیابت با داشتن کبد سالم

متاسفانه در سراسر جهان در حدود ۳۵۰ میلیون دیابتی وجود دارد. و طبق آمار و تخمین ها تا ۲۰ سال اینده این تعداد به دو برابر خواهد رسید!
بیشترین تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ع به چاقی و اضافه وزن مفرط نیز دچار می باشند. کار کبد در دیابت نوع ۲ بسیار سنگین است و فشار بیار زیادی را متحمل می شود. به همین دلیل است که بیشتر افراد چاق و دیابتی به کبد چرب نیز مبتلا می شوند. و در نتیجه کاهش وزن و کنترل قند خون این افراد به مشکل جدی بر می خورد و با دشواری هایی همراه است.

در صورتی که عملکرد کبد بهبود یابد , میزان قند خون و هورمون انسولین قابل کنترل خواهد بود.

هورمون انسولین در کنترل میزان مصرف قند و چربی توسط سلول ها نقش دارد. چربی و قند قادر نیستند خود به تنهایی وارد سلول ها بشوند , نیاز به یک انتقال دهنده دارند که آن انتقال دهنده سلولی هورمون انسولین است. در صورتی که تولید و ترشح انسولین دچار اختلال شود , قند و چربی در جریان خون انباشته می شوند. سطح گلوکز و تری گلیسیرید موجود در جریان خون افزایش می یابد . پانکراس در پاسخ به این وضعیت فعالیت خود را بیشتر کرده و مقدار انسولین بسیار بیشتری تولید و به خارج ترشح می کند.
در صورتی که گلوکز وارد سلول نشود در کبد و بافت چربی ذخیره می شود. و نتایج آن عبارتند از :

  • افزایش وزن فرد
  • ابتلا به کبد چرب
  • اقزایش قند خون
  • افزایش سطح انسولین خون
  • نوسانات قند خون که خطرات جدی به دنبال دارد.
درمان دیابت – کنترل قند خون با بهبود کارکرد کبد

کبد سالم در کنترل هرچه بهتر قند خون بسیار موثر است. زیرا کبد قادر است قند و چربی را ذخیره کند و در مواقع نیاز قند و چربی را به گردش خون وارد نماید. افراد با کبد سالم متابولیسم بالایی دارند و سریع دچار اضافه وزن نمی شوند. اما متاسفانه بافت کبد در غالب افراد دچار اسیب و عملکرد آن با اختلال روبرو است که دقیقا خلاف وظیفه خود عمل می کند و باعث انباشت چربی می شود.

کبد سالم موجب کنترل سطح قند خون است. در صورتی که فرد چند ساعت غذایی دریافت نکند , کبد موظف است از گلیکوژن ذخیره ای خود قند وارد جریان خون کند و انرژی کافی را برای بدن تامین می کند .

برای داشتن کبد سالم و جلوگیری از ابتلا به کبد چرب ؛ اولین راهکار داشتن رژیمی متعادل , متنوع , سالم و مغذی است.

 

پست های تکمیلی در مورد دیابت و کبد چرب را در قسمت زیر مشاهده میکنید:
دیابت و کبد چرب

کنترل وزن و کبدچرب

پیشگیری کبد چرب با تغییر سبک زندگی

راه های پاکسازی کبد چرب

درمان خانگی کبد چرب

Related Post