داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

اگر کیسه صفرا ندارید , باید بدانید که …

برداشتن کیسه صفرا یکی از معمول ترین جراحی های درمانی است . زنان به علت سطح بالای هورمون استروژن , بیشتر در معرض اختلالات کیسه صفرا هستند .

وظایف کیسه صفرا عبارتند از :

  • هضم چربی ها
  • تسهیل جذب آنتی اکسیدان ها ویتامین های محلول در چربی ( A,D,K,E )
  • کمک به دفع کلسترول از بدن
  • کمک به دفع سموم تجزیه شده توسط کبد

 

خوشبختانه افراد بدون وجود کیسه صفرا با رعایت رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم , می توانند در سلامت کامل به زندگی ادامه دهند . در غیر اینصورت مشکلات سلامتی بسیاری در فرد به وجود خواهد آمد . کبد چرب , سوء هاضمه , کمبود اسید چرب های ضروری و ریز مغذی های محلول در چربی بخشی از این مشکلات است .

در صورتی که کیسه صفرا برداشته شود , کبد همچنان صفرا تولید می کند اما دیگر محفظه ای برای ذخیره آن وجود ندارد . بنابراین صفرا به آرامی وارد روده می شود . در صورتی که غذای پرچرب بخورید , بدن شما قادر نیست صفرای زیادی ترشح کند تا چربی ها به خوبی هضم شوند . در نتیجه چربی به خوبی هضم نمی شود و علائمی چون اسهال , نفخ , تهوع و سوء هاضمه در پی خواهد داشت .
عدم هضم خوب و درست چربی منجر به کمبود اسید چرب های ضروری امگا-۳ و امگا-۶ در بدن می شود . همچنین جذب ویتامین های محلول در چربی کاهش میابد . بسیاری از آنتی اکسیدان های گیاهی محلول در چربی می باشند مانند لیکوپن , کارتنوئید و لوتئین . در صورتی که صفرا به میزان کافی وارد روده نشود جذب این ترکیبات مهم صورت نمی گیرد .

 

داشتن کبد سالم بدون کیسه صفرا

 

 

چگونه بدون کیسه صفرا , کبدی سالم و هضمی خوب داشته باشیم ؟؟؟

نکته نخست که باید بدانید , شما به علت اختلالات کبدی دچار مشکلات کیسه صفرا شده اید . در صورتی که کبد به خوبی کار نکند , به میزان کافی صفرا تولید و ترشح نمی شود .

توصیه های حیاتی برای داشتن کبدی سالم :

دریافت محصولات لبنی مانند شیر , کشک , ماست و پنیر ؛ و غلات را تا حد امکان محدود و یا به طور کامل حذف کنید . محصولات لبنی باعث بدتر شدن بیماری های کیسه صفرا و کبد می شوند و به سختی هضم می گردند .

عدم تحمل غذایی به ویژه عدم تحمل گلوتن , یکی از علل ایجاد بیماری کیسه صفرا است . یک دلیل خوب برای حذف غلات , پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است . در صورتی که به هر ماده غذایی آلرزی دارید ان ماده را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید .

در صورتی که کیسه صفرا خود را برداشته اید حتما با مشورت متخصص تغذیه از رزیم کم چرب پیروی کنید . حتما به میزان کافی چربی های مفید دریافت کنید . بدن شما برای انجام وظایف مختلف به چربی نیاز دارد .

غذاهای تلخ و ترش را در برنامه خود داشته باشید . این موادغذایی موجب بهبود هضم و تحمل بهتر چربی غذا می گردد .

Related Post